Suomi jatkaa EM-kisoja Norjaa vastaan - vastaan tulee hyökkäysorientoitunut joukkue

• Maajoukkueet

U19-pojat kohtaavat EM-kotikisojen lohkovaiheen toisessa ottelussaan Norjan. Suomen valmennusjohdolla on tarkka käsitys siitä, millainen vastus torstaina Seinäjoelle saapuu.

Norjan tie EM-lopputurnaukseen on ollut kaikkea muuta kuin tylsä. Alkukarsinnoissa maa kaatoi Montenegron 3-0 ja Albanian 7-1. Toinen kisajoukkue Ukraina vei voiton maalein 2-1. Jatkokarsinnat Pål Arne Johansenin suojatit avasivat murskaavalla 1-6-tappiolla Hollannille. Joukkue kuitenkin kasasi rivinsä oppikirjamaisesti ja voitti kestomenestyjän Saksan 5-2.

Kisapaikan ratkaisseessa viimeisessä pelissä Skotlanti johti 81. minuutilla 4-2, mutta niin vain Norja tuli vielä tasoihin ja ohi ja vei kisapaikan ristiin pelanneiden Saksan ja Hollannin edestä. EM-kisat Norja avasi 1-3-tappiolla Portugalille.

- Norja teki siis karsinnoissa yhteensä lähes neljä maalia per ottelu. Heidän joukkueessaan on erittäin paljon hyökkäysosaamista ja pelitapa on hyvin hyökkäävä. Kyseessä on myös sinnikäs joukkue, joka näkyy siinä, että he ovat tehneet paljon maaleja otteluiden lopussa, Suomen U19-maajoukkueessa vastustajan tarkkailusta vastaava Teemu Eskola kertoo.

Norjalla on hieman poikkeuksellinen pelitapa. Systeemin voi kirjoittaa puolustussuuntaan muotoon 5-2-3 ja hyökätessä jopa 2-5-3.

- Hyökätessä heidän keskimmäinen kolmesta topparista nousee keskikentälle ja laidan wingerit nousevat ylös. Norja tekee kesken ottelun muutoksia ja systeemi on hyvin mukautuvainen. Portugalia vastaan he pelasivat viimeisen vartin niin (0-2-tappioasemassa), että molemmat topparit nousivat hyökkääjiksi ja keskikenttäpelaajat toppareiksi. Muutokset voivat siis olla isojakin. Norja on siis todella mielenkiintoinen vastustaja ja meidän katsomovalmentajien on oltava koko ajan hereillä.

Norjan pääsi lopussa kaventamaan ja loi sen jälkeen hyviä paikkoja tasoitukseen ennen kuin Portugali sinetöi 3-1-maalillaan voiton tuomarin antamalla lisäajalla.

Norjan joukkueen tunnetuin pelaaja on 191-senttinen ja 18-vuotias Erling Braut Håland (kuvassa numero 19). Hän on muun muassa Leedsissä ja Manchester Cityssä pelanneen Alf-Inge Hålandin poika. Hyökkääjä pelaa tällä hetkellä Norjan pääsarjassa Molden riveissä. Håland voitti EM-karsintojen maalipörssin yhdeksällä osumalla.

- Hän on varmasti scouttien mielestä yksi tämän turnauksen mielenkiintoisimpia pelaajia. Viimeisimpien norjalaistietojen mukaan Juventus on tarjonnut hänestä viittä miljoonaa euroa. Joukkueen toinen vuonna 2000 syntynyt pelaaja on Stæbakin Hugo Vetlesen (numero 7). On iso vertaus sanoa, että hän näyttää Luka Modricilta, mutta hänen pelaamisessaan on paljon samaa kuin kroatissa. Hän on taitava, tyylikkään rauhallinen pallon kanssa ja pystyy pelaamaan eteenpäin pienissäkin tiloissa.

- Norjan hyökkäykset tulivat Portugalia vastaan suurella prosentilla oikealta laidalta Nicholas Mickelsonin (numero 22) kautta. Hän keskittää erinomaisesti, antaa hyvin murtavia syöttöjä ja on hyökkäysorientoitunut.

Norjan maaliero oli karsintojen kuudessa ottelussa peräti 22-15.

Suomi tietää siis tarkkaan mitä Norja on tehnyt tähän mennessä ja varmasti myös toisin päin. Onko todennäköistä, että Norja muokkaisi systeemiään huomioidakseen Suomen hyökkäyspään vahvuudet?

- Norja ei muuttanut systeemiään juurikaan karsinnoissa ja mehän kohtasimme heidät viime syksynä (0-4-tappio). He pelasivat silloinkin juuri näin. Vaikuttaa siltä, että heillä on selkeä sapluuna, jota he toteuttavat ottelusta toiseen. Mutta emme pääse heidän harjoituksiin tai palavereihin, joten tietenkin mitä tahansa saattaa tapahtua, Eskola muistuttaa.

Suomi avasi turnauksen 0-1-tappiolla Italialle. Ottelu oli viihdyttävä ja kotijoukkue loi hyvän määrän vaarallisia maalipaikkoja vaikka vastassa oli Euroopan huippumaa, ja yksilöitä, jotka ovat pelanneet muun muassa Serie A:ssa.

- Oikeastaan ainoa yllätys siinä pelissä meille oli se, että he eivät yrittäneet yllättää meitä. Pelitavan ja -ryhmityksen puolesta he pelasivat juuri niin kuin ennakoimme. Jopa erikoistilanteiden osalta. Olimme nähneet heiltä jatkokarsintapelit ja muita aiempia otteluita. He eivät pelanneet jatkokarsintojen jälkeen yhtään virallista maaottelua.

Suomen maalivahtivalmentajat Antti Niemi ja Eemeli Reponen ovat tarkkailleet norjalaismaalivahti Julian Faye Lundin pelaamista ja onko hänen otteissaan osa-alueita, joihin Suomi voisi iskeä.

- Tässä turnauksessa ei pelaa yhtään huonoa pelaajaa, sama koskee maalivahteja. Toki tyylejä on monenlaisia ja tässäkin turnauksessa on maalivahteja, jotka pärjäävät erilaisilla ominaisuuksilla. Olemme purkaneet tämänkin osa-alueen ja antaneet hyökkäyspään pelaajille infoa siitä miten he voisivat eri tilanteissa toimia, Niemi kommentoi.

- 16-alueen puolustaminen on olennaisessa osassa palautteen annossa ja vastustajan tarkkailussa. Sen lisäksi olemme seuranneet Lundin roolia ja tekemistä pelinavaamisessa.

Suomi ja Norja ottavat yhteen torstaina 19.7. Seinäjoella klo 18.30 alkaen.

• P1999