Suomi ei lähde nöyristelemään Portugalia vastaan – ”Itseluottamus ei ole tämän joukkueen ongelma”

• Maajoukkueet
  • Futsal

Miesten futsalmaajoukkue kohtaa maanantaina EM-puolivälierässä Portugalin. Vaikka vastustaja on hallitseva maailmanmestari ja Euroopan mestari, on Suomen joukkueessa kova luotto omaan tekemiseen. Kapteeni Panu Autio odottaa jo jalat syyhyten tulevaa kamppailua.

Suomi selvitti tiensä upeasti puolivälieriin voitettuaan Slovenian alkulohkon päätösottelussa 2-1. Autio pitää jatkopaikkaa isona saavutuksena koko suomalaiselle futsalyhteisölle.

- Totta kai se oli iso palkinto, mutta samalla se oli vähän sellainen minimitavoite, kun tänne lähdettiin. Tosi onnellinen "Misterin" (Mico Martic) puolesta, että hän sai juhlia sadatta maaotteluaan Suomen peräsimessä tuolla tavalla. Halusimme antaa hänelle myös sen palkinnon, sillä hän jos kuka ansaitsee sen, että se hyvä duuni mitä olemme hänen alaisuudessa tehneet yli yhdeksän vuoden ajan, näkyy konkreettisesti myös tuloksissa. Tietystä ennen häntäkin on luotu pohjia suomalaiselle futsalille Jouni Pihlajan ja hänen edeltäjiensä johdolla, Autio mietti.

Autio itse on pitkään toiminut futsalin lipunkantajana ja hän myönsi saavutuksen koskettaneen myös henkilökohtaisesti.

- Tässä on noin 16 vuotta pyöritty maajoukkuehommissa ja unelmoitu tästä, niin onhan tämä ihan fantastista, että saa elää vielä tässä vaiheessa uraa tällaiset huippuhetket. Ihan sairaan makea juttu.

Suomen futsalmaajoukkue ei ole koskaan briljeerannut yksilötaidolla, vaan joukkue on aina ollut se lähde josta joukkue on ammentanut voimaa niin menestyksen kuin pettymyksen hetkillä. Vuosien varrella pelaajista on nivoutunut yhteen tiukka nippu sekä kentällä että sen ulkopuolella. Puolivälieräpaikka oli hieno saavutus vuosien mittaisesta sitoutuneesta työstä sekä maajoukkueen että koko lajin eteen.

- Kyllä ne ovat ne kaikki yhteiset kokemukset, yhteiset työtunnit mitä olemme hikoilleet ja kokeneet yhdessä. Kaikki meidän yhteiset onnistumiset ja vastoinkäymiset, joita olemme yhdessä joukkueena kokeneet. Monet hienot voitot ja tappiot sekä varsinkin ne treenitunnit mitä on painettu hiileen.

- Olemme myös johdonmukaisesti pystyneet parantamaan tuloksia. Olemme askel askeleelta menneet eteenpäin. Se vahva pohja, jota olemme luoneet pitkään, antaa sellaista rauhallisuutta ja itseluottamusta, että pystymme mihin vain ja pystymme olemaan rohkeasti omia itsejämme.

Portugali kiistaton maailman ykkönen

Portugali on hallinnut viime vuosien aikana futsalparketteja. Neljä vuotta sitten se juhli Sloveniassa Euroopan mestaruutta ja viime syksynä Liettuassa joukkueen kaulaan ripustettiin kultaiset MM-mitalit.

- Portugali on tosi kokonaisvaltainen ja laadukas futsaljoukkue. Heillä on äärettömän hyviä yksilöitä, joilla on sellainen tietynlainen katupelaajan mentaliteetti. Lisäksi he ovat erittäin hyvin valmennettu joukkue. He ovat hyvä yhdistelemä katupelaajan mentaliteettia, taitavaa hyvin organisoitua kollektiivia, joka nöyrästi ja yhtenäisesti toteuttaa pelitapaa, Autio kuvailee syitä miksi Portugali hallitsee tällä hetkellä futsalmaailmaa.

Aution mukaan Suomi lähtee otteluun nauttimaan hetkestä ja tulevasta haasteesta. Suomella on historiallinen mahdollisuus voittaa kiistatta maailman paras joukkue eikä sellaista mahdollisuutta ei tarjoudu joka päivä.

- Paras mahdollinen vastustaja, mutta olemme todella onnellisia, että pääsemme pelaamaan heitä vastaan. Ennen kisoja nähtyämme alkulohkomme, niin se oli ylivoimaisesti turnauksen kovin lohko. Itse olin siitä vain fiiliksissä, että senhän takia näihin kisoihin on tultu, että pääsisimme pelaamaan näitä kovimpia joukkueita vastaan. Nyt pääsemme todellakin nauttimaan ja näyttämään kaikista kovimpia vastaan ja pelaamaan futsalpelaajan unelmaa.

Portugali on horjutettavissa

Suomi ja Portugali ovat toisilleen tuttuja, sillä joukkueet kohtasivat vuonna 2020 MM-karsinnoissa. Tuolloin Suomi piti Portugalia tiukoilla johtaen ottelua vielä pari minuuttia ennen loppua 2-0. Viime hetkillä Portugali kuitenkin kiri tasoihin. Se ottelu kuitenkin osoitti, että Suomi pystyy parhaimmillaan haastamaan jokaisen joukkueen maailmassa.

- Kyllä se edellinen pelimme tuo tosi paljon itseluottamusta ja yritämme ammentaa sitä. Tiedämme pystyvämme parantamaan pelillisesti vielä monia asioita mitä teimme siellä. Varmaan tässä vaiheessa turnausta ei ole enää sellaista yllätysmomenttia tarjolla, että mikään vastustaja aliarvioisi meitä.

- Itseluottamus ei ole tässä vaiheessa tämän joukkueen ongelma, vaan luotamme itseemme tosi paljon ja olemme ylpeitä siitä millaisen pelitavan olemme Suomelle luoneet. Tiedämme pystyvämme tekemään olon tukalaksi mille tahansa vastustajalle.

Portugali tykkää pyöritellä palloa maltillisesti hakien iskupaikkoja. Suomella on aggressiivisella prässillä mahdollisuus horjuttaa ja turhauttaa Portugalia pakottamalla heidät mukavuusalueensa ulkopuolelle.

- Portugali on tottunut pitämään pitkiä pallonhallintoja. Heillä on niin hyvin organisoitu pallonhallintavaihe, että he pystyvät mitä tahansa joukkuetta vastaan maailmassa ottamaan pallonhallinnan itselleen luoden tiettyä rauhallisuutta ja itseluottamusta omaan peliinsä. Toisaalta he eivät ole pelanneet vähään aikaan Suomea vastaan, ja me olemme ehkä maailman parhaiten prässäävä joukkue, joka pystyy organisoidusti horjuttamaan kenen tahansa pallollista vaihetta. Jalat syyhyten täällä odotetaan, että päästään ottamaan heiltä aika sekä tila pois ja sitä kautta turhauttaa vähän heitä. Katsotaan sitten miten he siihen reagoivat siihen, miettii Autio.

Suomen ja Portugalin välinen ottelu alkaa Amsterdamissa kello 18.00. YLE TV2 ja Areena esittävät sen suorana lähetyksenä. Lähetys alkaa kello 17.40.

• Futsalmaajoukkue