Suomi aloittaa futsalin EM-karsinnat - joukkue nimetty Belgiaa ja Italiaa vastaan

• Futsal
  • Maajoukkueet

Suomen futsalmaajoukkue aloittaa karsintamatkan futsalin EM-lopputurnaukseen tammikuun lopussa. Ensimmäisessä ottelussaan Suomi kohtaa vieraskentällä Belgian 28.1.  ja viisi päivää myöhemmin 2.2. Italian niin ikään vieraskentällä. Suomen päävalmentaja Mićo Martić on nimennyt EM-karsintaan 17 kenttäpelaajaa ja kolme maalivahtia.

Maajoukkueen päävalmentaja Martić toivoo Suomen saavuttavan suuria asioita tulevassa karsinnassa.

– Viimeisen MM-karsintapettymyksen jälkeen on aika saavuttaa jotain suurta; meidän kohdallamme uskon tämän olevan EM-kisapaikka vuoden 2022 kisoihin. Lohkomme on kova: MM-karsinnassa jatkosta pudottamamme Italia on ykkössuosikki, Suomi, Belgia ja Montenegro kamppailevat tasaväkisesti toisesta jatkopaikasta. Toivoaksemme olemme valmiita neljän kuukauden otteluruuhkaan.

– Eeppinen MM-karsintataipaleemme oli tärkeä koulu meille kaikille. Ja kaikissa kouluissa tärkeintä on kasvu. Uskon, että suomalainen futsal ja maajoukkueemme kasvavat jatkuvasti, ja näiden kaksien karsintojen taitekohdassa voin sanoa meidän olevan entistäkin parempi joukkue. Tulevissa karsinnoissa yritämme pelata vielä kovempaa, nopeampaa ja tarkempaa peliä kuin aiemmin, kroatialainen kertoo.

Muutoksia ja uusia tuulia

Suomen joukkue on suurelta osin sama kuin joulukuussa päättyneissä MM-karsinnoissa. Martić on myös uudistanut joukkuetta. Jonkin verran pelillisten syiden kuin myös pakottavien syiden takia. Uutena debytanttina Suomea edustaa Liikunnan Riemun Olli Pöyliö, joka vakuutti joulukuun valmistautumisleirillä taidoillaan valmennusjohdon. Myös Aleksi Kylmälä (ToPV) ja Markus Rautiainen (Akaa Futsal) nousivat Martićin papereissa edustusryhmään. Antti Teittinen ja Miika Hosio eivät ole maajoukkueen käytettävissä samoin kuin maalivahti Antti Koivumäki (GFT), joka joutuu vamman takia jättämään karsinnan ensimmäiset ottelut väliin.

Suomen kapteenina tulevissa otteluissa toimii Mikko Kytölä, sillä sinivalkoisten pitkäaikainen kapteeni Panu Autio (GFT) ei ole mukana kokoonpanossa. Arvostettu 136 A-maaottelun ja 93 maaottelumaalin pelaaja pohtii futsaluransa jatkoa ja miettii rauhassa tulevia ratkaisujaan, mutta jatkaa Futsal-Liigassa GFT:n pelaavassa kokoonpanossa

– Kaikki nämä muutokset tarkoittavat, että nuorempien on aika astua esiin kokeneiden rinnalle ja noustava kansainväliselle tasolle. Uskon jokaiseen pelaajaani!, Martić päättää.

Suomen nimetty joukkue

Maalivahdit (3):
Kasper Kangas, Akaa Futsal

Niila-Ville Laitinen, KaDy
Juha-Matti Savolainen, Mantova Calcio a 5

Kenttäpelaajat (17):
Petri Grönholm, Akaa Futsal
Tero Intala, KaDy
Jarmo Junno, Sievi FS
Juhana Jyrkiäinen, Akaa Futsal
Jani Korpela, BTS Rekord Bielsko-Biała
Sergei Korsunov, ToPV
Justus Kunnas, Mad Max
Aleksi Kylmälä, ToPV
Mikko Kytölä, KaDy
Lassi Lintula, KaDy
Jussi Nyström, Akaa Futsal
Olli Pöyliö, Liikunnan Riemu
Iiro Vanha, ToPV

Jukka Kytölä, KaDy -> jää pois, tilalle nimetty Taneli Kohonen, HauPa/FC Kemi
Markus Rautiainen, Akaa Futsal -> jää pois, tilalle nimetty Mikko Heritty, Mad Max
Vesa Lilja, FC Kemi -> jää pois, tilalle ei nimetä pelaajaa
Tuukka Pikkarainen, FC Kemi -> jää pois, tilalle ei nimetä pelaajaa (>> tiedote 27.1.)

Futsalin EM-karsinta, Lohko 7
Italia, Suomi, Belgia, Montenegro

Suomi pelaa kaikki kotiottelunsa Vantaan Energia Areenalla.

to 28.1.2021 BelgiaSuomi, Liège, 21.00
ti 2.2.2021 ItaliaSuomi, Prato, 16.00