Suomen voittomaalin iskenyt Joel Pohjanpalo: "Rima on nyt asetettu korkeammalle"

• Maajoukkueet

Suomi nappasi lauantaina MM-karsintojen avausvoittonsa, kun Kazakstan kaatui kotona 1–0.

Huuhkajien voittomaalista Joel Pohjanpalo, joka jatkoi Jere Urosen keskityksen upeasti päällään takanurkkaan tunnin pelin jälkeen.

– Jere laitto upean pallon, ja itse pääsin hyvin väliin. Jos kymmenen tuollaista palloa tulee, en minä kymmentä kymmenestä laita sisään. Suoritus on suhteellisen vaikea, ja aina tarvitsee vähän tuuria mukaan. Joku on sanonut, että hyvillä maalintekijöillä on aina vähän tuuria mukana. Upeasti se upposi ja toi meille kolme tärkeää pistettä, Pohjanpalo jutteli ottelun jälkeisessä tiedotustilaisuudessa.

Bayer Leverkusenin hyökkääjä on vastannut Suomen neljästä edellisestä maalista. Pohjanpalo puski Huuhkajien voittomaalin EM-kisojen avausottelussa Tanskaa vastaan - niin ikään Urosen syötöstä ja niin ikään ottelun 60. minuutilla. Maaliskuussa Pohjanpalo osui kahdesti Sveitsiä vastaan, kun Suomi kärsi A-maaottelussa 2–3-tappion.

Nyt Pohjanpalo pääsi kuitenkin pitkästä aikaa maalaamaan kotiyleisön edessä, kun Olympiastadionilla Suomen voittoa todisti yli kymmentuhatpäinen yleisö.

– Oli kiva pelata kotona katsojien edessä. Fanit tietävät, kuinka tärkeitä he meille ovat. On sanoinkuvaamaton fiilis tehdä maali Pohjoiskaarteen edessä.

rIMA NOSTETTU KORKEAMMALLE

Tilanne D-lohkossa on kutkuttava: Voitto Kazakstanista merkitsi, että Huuhkajat on kolmen ottelun jälkeen D-lohkossa toisena viidellä pisteellä. Kaksi ottelua enemmän pelannut Ranska johtaa lohkoa yhdeksällä pisteellä, joten tiistaina vuorossa on lohkon kärkikamppailu.

D-lohkossa maat ovat pelanneet paljon ristiin, ja Huuhkajat oli lauantaina lähes pakkovoiton edessä, mikäli joukkue mieli säilyttää MM-unelmansa.

– Tiesimme, että mikäli mielimme kisoihin mennä, meidän on saatava Kazakstanilta kotona kolme pistettä. Futiksessa on aina paineita mukana. Tiedostamme, millaisia tuloksia meiltä odotetaan ja rima on nyt asetettu korkeammalle kuin ehkä muutama vuosi takaperin. Hyvä niin, se nostattaa myös meidän fiilistämme ja näkyy kentällä.

Huuhkajien seuraava vastustaja on hallitseva maailmanmestari Ranska. Joukkueiden edellinen kohtaaminen päättyi hieman yllättäen Suomen 2–0-voittoon, eikä Huuhkajat lähde tiistaina Lyonissa nöyristelemään.

–  Meillä on voitto alla niin tästä ottelusta kuin edellisestä kohtaamisestakin Ranskaa vastaan. Siellä saattaa olla suhteellisen vihaiset ranskalaiset vastassa. Tiedämme kaikki, kuinka kovasta maasta on kyse. Voi jopa sanoa, että vieraissa Ranskaa vastaan ei ole mitään hävittävää, mutta me emme missään nimessä lähde sinne vain pelaamaan. Lähdemme hakemaan vähintään pistettä ja miksei voittoa.

Katso koko Suomi-Kazakstan -ottelun jälkeinen tiedotustilaisuus Palloliiton Youtube-kanavalta >>

Ranska-Suomi tiistaina 7.9. kello 21.45. Ottelua voi seurata Elisa Viihde Viaplay -suoratoistopalvelun, V sport jalkapallo -kanavan, Nelosen ja Ruutu+ tilausta edellyttävän Ruutu -palvelun kautta.

• Huuhkajat