Suomen valmistautuminen Uruguayn MM-kisoihin etenee

• Maajoukkueet

Suomen U17-tyttöjen (2001) valmistautuminen Uruguayssa 13.11.-1.12. pelattaviin MM-kisoihin etenee.

Suomi otti lokakuun alussa upean voiton Saksasta lukemin 3-2 viimeisessä valmistautumisottelussaan ennen MM-lopputurnausta Jenni Kantasen, Annika Huhdan ja Dana Leskisen osumilla.

- Voitto Saksasta oli ikäluokan ensimmäinen ja nimenomaan ansaittu voitto. Etenkin ottelun ensimmäinen jakso oli meillä kontrollissa. Pidimme Saksan poissa vaarallisilta alueilta ja kontrolloimme palloa. Meillä oli todelliset saumat myös lisäosumiin, kun Julia Sainio ja Vilma Koivisto osuivat molemmat kertaalleen tolppaan, päävalmentaja Marko Saloranta kertaili voittoa.

Suomen kokoonpanosta viimeistelyottelussa Saksaa vastaan puuttui toukokuun EM-kisojen runkopelaajia. Kaisa Juvonen toipui vammasta ja Anna Vuorinen sekä Oona Siren olivat samaan aikaan U19-tyttöjen mukana hankkimassa Suomelle EM-jatkokarsintapaikkaa.

Erikoistilanteet piilossa

Suomen lokakuun ensimmäiselle viikolle sijoittunut valmistautumisleiri Eerikkilässä oli joukkueen viimeinen yhteinen tapahtuma ennen Uruguayn MM-kisoja. Uruguayhin joukkue matkustaa 7. marraskuuta, ja itse kisapaikalla valmistautumiseen ennen avausottelua jää aikaa viisi päivää.

- Teimme elo-syyskuun vaihteessa ensimmäisellä MM-leirillä fyysiset testit. Lokakuun leirillä henkinen valmentaja Tatja Holm kävi joukkueen kanssa tiiviitä keskusteluja, Saloranta avaa joukkueen valmistautumista.

Päävalmentaja on tyytyväinen valmistautumisen kulkuun kokonaisuudessaan. Lokakuun Eerikkilän leirillä harjoitusottelussa HJK:ta vastaan Suomi pääsi testaamaan taktisia variaatioita ja erikoistilanteita piilossa vastustajien katseilta. Saloranta kiittääkin päävalmentaja Joonas Rantasen johtamaa HJK:ta, joka tarjosi Pikkuhelmareille laadukkaan harjoitusvastuksen.

- Kävimme Eerikkilän leirillä läpi kaikki erikoistilanteet ja aloitukset, joita tulemme MM-kisoissa käyttämään. Saksan kohtaamisessa tahdoimme pitää ne piilossa, koska kyllähän vastustajat yrittävät näitä kikkoja kaikin keinoin kaivaa. Saksassa menimme ihan perusversioilla, joskin toki niin laadukkaasti kuin mahdollista, Saloranta paljastaa.

Tarkka rytmi

Lokakuun harjoitusleirin rytmi oli tarkkaan harkittu.

- HJK:n kohtaaminen keskellä leiriä palveli MM-kisoja. Saimme testattua kisojen ottelurytmiä, kun pelasimme keskiviikkona ja sitten siirryimme lauantaiksi pelaamaan Saksaa vastaan. Klubi oli valmistautunut otteluihin hyvin, joten harjoitusvastustajan valinta meni nappiin.

- Lisäksi kokeilimme heitä vastaan taktiikan muuttamista kesken ottelun, riippuen siitä olemmeko johdossa vai tappiolla. Kyky tehdä muutoksia ottelun sisällä on hieno ominaisuus joukkueessa. Tässä ryhmässä se kyky löytyy, Saloranta kiitteli.

Henkilökohtainen ratkaisu

Valmentajat kävivät viimeistelyleirillä myös henkilökohtaiset keskustelut pelaajien kanssa.

- Kävimme tarkasti läpi miten MM-kisavalmistautuminen jokaisen leirityksessä mukana olleen pelaajan kohdalla henkilökohtaisesti etenee. Aamuharjoittelu jatkuu valtaosalla pelaajia, mutta kaudet ovat lopuillaan ja pelit päättyneet.

Osa joukkueen pelaajista on pelannut kuluneella kaudella B-tyttöjen SM-sarjaa ja osa Naisten Liigaa.

- Ne pelaajat, jotka ovat pelanneet BSM-karsintaa jo talvella, ovat pelanneet noin kymmenen kuukauden kilpailukauden. Siitä pitää olla aikaa toipua henkisesti ja fyysisesti ennen MM-kisoja. Pelaajien tukena pitää olla arjen osalta nyt tiiviisti, jotta apu on tarvittaessa lähellä ja löydämme parhaan tavan valmistautumiseen, Saloranta sanoo.

- Jokaiselle pelaajalle on etsitty henkilökohtainen ratkaisu päivärytmiin, mihin on saatu sovitettua koulu, aamu- ja iltatreenit. Tuntuu, että monella arki on melko raskas paketti, ja yhdessä pohdimme miten sitä rytmiä voisi parantaa. Moni pelaaja harjoittelee poikajoukkueiden mukana valmistautuessaan MM-kisoihin, Saloranta sanoo.

Tiimi tukena

Suomen joukkue kokoontuu seuraavan kerran 7. marraskuuta, jolloin joukkue harjoittelee yhdessä ja matka kohti Uruguayta käynnistyy myöhemmin samana päivänä.

Salorannan mukaan valmistautuminen MM-kisoihin on Suomen alkulohkovastustajien Uuden-Seelannin ja Uruguayn osalta edennyt suotuisasti.

- Uudesta-Seelannista ja Uruguaysta olemme saaneet materiaalia. Ghanasta sen sijaan on ollut vaikea saada nauhaa. Hyvä puoli on se, että kisoissa Ghana pelaa yhden ottelun ennen meidän kohtaamistamme, joten ehdimme analysoida pelin ennen keskinäistä kohtaamistamme. Tiedossa on, että heillä on äärimmäisen taitavia yksilöitä mukana joukkueessa, Saloranta tietää.

Päävalmentajan aikataulu MM-kisavalmistautumisen suhteen on tiukka. Saloranta valmentaa parhaillaan Montenegrossa U17-tyttöjen (2002) maajoukkuetta EM-karsinnassa.

- Minulla on kovalla työmoraalilla varustetut loistavat huippuammattilaiset ympärilläni molemmissa tiimeissä, ja kaikki materiaali heidän toimestaan valmiina MM-kisoja varten. Tukkani olisi kyllä paljon harvempi ilman heidän tukeaan, Saloranta naurahtaa.

Päävalmentajalla on käytössään myös henkilökohtainen valmistautumisriitti, josta hän ei tingi vaativista aikatauluista huolimatta.

- Aamuisin taittuu noin kympin lenkki. Se rasittaa sopivasti kroppaa ja avaa mieltä.

Suomen ottelut MM-kisojen alkulohkossa A (Suomen aikaa):

13.11. klo 21.00 Uusi-Seelanti – Suomi
16.11. klo 21.00 Suomi – Ghana
20.11. klo 22.00 Suomi – Uruguay

Yle näyttää Suomen alkulohkon ottelut suorana.

FIFAn U17-tyttöjen MM-kisasivut >>

Suomen alle 17-vuotiaiden tyttöjen maajoukkue Uruguayn MM-kisoihin julkaistaan torstaina 25.10.

• T2001
  • U17WWC