Suomen joukkue sähköpyörätuolijalkapallon EM-kisoihin valittu

• Jalkapalloharrastus

Suomessa järjestetään sähköpyörätuolijalkapallon Euroopan mestaruuskilpailut EPFA Nations Cup 2019. Turnaus järjestetään 21.5.-26.5. Pajulahden Urheiluopistolla.

EM-turnauksessa pelaavat isäntämaa Suomen lisäksi Englanti, Itävalta, Irlanti, Pohjois-Irlanti, Ranska, Sveitsi ja Tanska.

Sähköpyörätuolijalkapallo on sähköpyörätuolia käyttäville henkilöille suunniteltu urheilulaji. Sitä pelataan koripallokentällä neljän hengen joukkuein. Pelissä käytetään halkaisijaltaan 330 millimetriä olevaa palloa.

Suomen joukkue:

Pelaajat:
Jenna Olán, TPV
Onni Martikainen, FC Inter Turku
Halti Toppinen, HJK
Samu Grundström, HJK
Alex Lundell, FC Inter Turku
Veikko Nousiainen, TPV
Kalle Hänninen, HJK
Joona Kari, TPV

Joukkueen taustat:
Erik Lundell, Päävalmentaja
Aki Martikainen, Valmentaja
Mika Nousiainen, joukkueenjohtaja
Jaska-Matti Näykki, fysioterapeutti
Toni Grundström, huoltaja

Suomessa lajia on pelattu vuodesta 2012. Seuroista ensimmäisenä uuteen lajiin lähtivät mukaan FC Inter Turusta ja HJK Helsingistä. Nykyään sähkäri-futista pelaavat myös TPV Tampereelta ja lajia on pyrkinyt käynnistämään myös VPS-juniorit Vaasasta. Peliä pelattiin ensimmäisen kerran Ranskassa 1970-luvulla. Sittemmin laji on levinnyt kansainväliseksi pelimuodoksi. Laji levisi Eurooppaan ja lopulta Kanadaan vuonna 1982. Sieltä laji levisi Yhdysvaltain länsirannikolle ja Japaniin. Vuonna 2006 Atlantassa perustettiin kansainvälinen sähköpyörätuolijalkapalloliitto Federation Internationale de Powerchair Football Associations (FIPFA).

Euroopassa kattojärjestönä EPFA (European Powerchair Football Association). Lajissa pelataan sekä EM- että MM-kisat.

• grassroots