Suomen futsalmaajoukkue matkasi Portugaliin MM Elite Roundille

• Futsal

Suomen futsalmaajoukkueella historiallinen mahdollisuus edetä futsalin MM-kilpailuihin

Suomi kohtaa Portugalissa Povoa De Varzimissa pelattavassa Elite Roundin turnauksessa Italian, Portugalin ja Valko-Venäjän. Lohkon A voittaja etenee suoraan MM-lopputurnaukseen ja lohkokakkonen jatkokarsii paikastaan lopputurnaukseen. Suomi matkustaa pelipaikalle Portugaliin maanantaina 27.1.

Unelma kisapaikasta elää, mutta kovan työn se vaatii. Sen tiedostaa myös joukkueen kapteeni Panu Autio.

- Lohko on äärimmäisen kova. Siinä on kaksi Euroopan mestaria ja myös Valko-Venäjä on kova ammattilaisfutsalmaa. Valtava haaste meille ja meidän pitää ottaa monta askelta joukkueena eteenpäin, että pystyisimme jatkopaikan itsellemme nappaamaan.

Suomen joukkue on osoittanut pystyvänsä pelaamaan korkealla tasolla vastustajaa kuin vastustajaa vastaan ja saanut hyviä tuloksia huippumaita vastaan. Voitot Ranskasta ja Espanjasta ja viimeisimpänä tason osoituksena on eteneminen Main Roundilta Elite Roundille Euroopan 16 parhaan joukkoon. Lisäksi joukkueen viimeisimpänä saavutuksena on joulukuussa viidennen kerran peräkkäin voitettu pohjoismaiden mestaruus.

Suomi aloitti MM-karsinnat vuosi sitten Preliminary Roundilta. Moldovassa pelattu turnaus toi Suomelle jatkopaikan lohkokakkosena. Seuraavalla kierroksella Puolassa pelattu Main Roundin turnaus toi myös toisen sijan ja historiallisen jatkopaikan Elite Roundille. Määrätietoinen pelillinen kehitys on vuosi vuodelta tuottanut hyviä tuloksia Suomen päävalmentaja Mićo Martićin johdolla.

Suomi valmistautui Portugalin turnaukseen leireilemällä Eerikkilän urheiluopistolla tammikuun 19.-21. päivä. Päävalmentaja Mićo Martić on valitsi leirin perusteella Portugaliin matkaavaan joukkueeseen 16 pelaajaa.

- Leiri sujui hyvin ja olemme valmiita lähtemään Portugaliin. Täytyy antaa tunnustus pelaajille, tämä leiri antoi uskoa siihen, että pystymme olemaan kilpailukykyinen joukkue ja myös unelmoida paikasta lopputurnauksessa. Mikään ei ole mahdotonta. Osoitimme sen jo syksyllä selvittäessämme tiemme tähän vaiheeseen. Löimme silloin Puolassa joukkueita, jotka ovat paperilla meitä vahvempia.

Suomen Jani Korpela on nuoreksi futsalpelaajaksi kokenut. Hänellä on jo 65 A-maaottelua vyöllään, sekä Futsal-Liigassa voittanut useita mitaleita ja nyt 22-vuotias peluri luo uraa Puolassa ammattilaisena.

- Kun pääsimme ensimmäistä kertaa jatkoon Elite Roundille, se oli tosi iso meriitti kaikille suomalaisille pelaajille. Ja koko ajan on sellainen tunne, että haluamme ottaa enemmän irti joukkueesta. Näen, että tämäkään ei ole meidän vuorenhuippu, sillä meillä on niin paljon annettavaa. Voimme ihan hyvin mennä jatkoon Elite Roundilla, kunhan
pelaamme siten kuten tähänkin asti. Itseluottamusta puhkuen menemme eteenpäin ja voimme kaataa ihan minkä joukkueen tahansa.

Suomen ottelut näkyvät YLE:n kanavilla

Futsal MM-karsinta
Elite Round A-lohko 30.1. – 2.2.2020
Portugali, Pavilhão Municipal da Póvoa de Varzim