Suomen e-jalkapallomaajoukkue eteni upeasti jatkokarsintaan - "Lähdemme ehdottomasti taistelemaan kisapaikasta"

• Maajoukkueet

Suomen e-jalkapallomaajoukkue eteni UEFA eEURO 2020 -jatkokarsintaan kaadettuaan maanantaina Slovakian lukemin 1-2.

Äärimmäisen jännittävä Slovakia-ottelu huipentui aivan lopussa, kun Suomea edustanut Joona ”jookoi” Koivula (kuvassa vasemmalla) otti upean manuaalitorjunnan ottelun 83. minuutilla. Videon torjunnasta voit katsoa tästä.

- Siinä torjunnassa joutui keksimään todella nopeasti, että miten homma hoidetaan. Päädyin sitten ottamaan maalivahdin haltuun ja aavistelemaan mitä kaveri tekee. Ja se loppupeleissä oli oikea valinta, todennäköisesti olisi muuten verkko heilunut, Koivula kertaa huikaisevaa suoritustaan.

Kolmantena ottelupäivänä Suomi kaatoi Slovakian lisäksi myös Norjan. Azerbaidzania ja Kreikkaa vastaan Suomi sen sijaan kärsi tappiot, mutta Slovakia ottelusta napatut pisteet riittivät nostamaan Suomen jatkokarsintapaikkaan oikeuttavalle D-lohkon kakkospaikalle. Ratkaisuottelussa loistanut Koivula näki Suomen karsintaesityksen varsin positiivisena.

- Kokonaisuutena onnistuimme erityisesti puolustamaan hyvin läpi karsintojen. Siitä on pakko olla ylpeä. Turhan tiukille toki meni sen Azerbaidzan-tappion jälkeen, joka oli otteluna täysin voitettavissa, Koivula analysoi.

D-lohkon voittajaksi selviytyi kaikki kahdeksan karsintaotteluaan voittanut Kreikka.

Katseet kohti jatkokarsintaa

Palloliiton e-jalkapallotoiminnasta vastaava jäsenpalvelupäällikkö Taneli Sopanen linjasi aiemmin, että Suomen e-jalkapallomaajoukkueen tavoite on sijoittua D-lohkossa kahden parhaan joukkoon. Lohkon kakkospaikan myötä tuo välitavoite on nyt täytetty, ja seuraavaksi Suomi siirtää katseensa kohti jatkokarsintoja.

- Odotamme mielenkiinnolla muiden lohkojen lopullisia tuloksia ja sen jälkeen jatkokarsintojen lohkoarvontaa. Sieltä voi mahdollisesti tulla todella kovakin lohko, sillä arvonnassa ei ole mitään painotuksia. Lähdemme ehdottomasti taistelemaan kisapaikasta ja pelaajat ovat näyttäneet harjoitusotteluissa, että he pystyvät yksittäisissä otteluissa haastamaan maailman huiput, Sopanen kommentoi.

Jatkokarsinnat pelataan kahdessa viiden joukkueen lohkossa ja kummankin lohkon kolme parasta etenevät lopputurnaukseen. Karsinnoissa pelataan kaksinkertainen sarja, joten jokainen maa pelaa vielä kahdeksan ottelua, ennen kuin lopputurnaukseen etenevät joukkueet ovat selvillä. Huhti-toukokuun aikana pelattavien jatkokarsintojen pelipäivät julkaistaan lähiaikoina.

- Odottavaisin ja luottavaisin fiiliksin lähdetään jatkokarsintaan. Vastustajat kovenevat, mutta tällä hetkellä tuntuu, että pystymme hyvänä päivänä haastamaan kenet tahansa. Tavoitteena on ehdottomasti lunastaa kisapaikka sijoittumalla kolmen parhaan joukkoon, paalutti Suomen e-jalkapallomaajoukkueen kapteeni Raoul Söderlund (kuvassa oikealla).

Aiempien karsintaotteluiden tapaan myös jatkokarsintoja voi seurata suorana Yle e-urheilun Twitch-kanavalla sekä Yle Areenassa.

• eUrheilu