31.10.2009 klo 00.00

Suomen Cupin yhteydessä palkittiin kauden parhaita

Lauantaina pelattujen Suomen Cupin finaalien yhteydessä palkittiin kauden parhaita pelaajia, valmentajia ja jalkapallotoimijoita.

Sihvola Ykkösen paras

Ykkösen maalikuninkuuden vei nimiinsä FC Hämeenlinnan Pekka Sihvola 20 osumallaan. Sihvola on myös Pelaajayhdistyksen valinta Ykkösen vuoden pelaajaksi. Pelaajayhdistyksen valinta perustuu pelaajien äänestykseen.

Miesten Kakkosen maalikuninkuuden vei nimiinsä Warkaus JK:n Samuli Kaivonurmi, joka teki kaudella 2009 24 maalia.

Naisten Ykkösen maalikuningatar on FC Sportin Sanna Keromaa 22 maalillaan.

Naisten Liigan maalikuningatar ja Naisten liigan kauden pelaaja on FC Unitedin Rita Chikwelu, joka viimeisteli kauden aikana 22 maalia

Kakkosen Veikkauspörssin voittajat ovat Warkaus JK:n Samuli Kaivonurmi, Ekenäs IF:n Victor Solomon ja FC OPA:n Janne Mahlakaarto. Kaivonurmi keräsi 27, Solomon 23 ja Mahlakaarto 33 pistettä.

Miesten Ykkösen Veikkauspörssin voittaja on KPV:n Mika Lähderinne, joka keräsi kauden aikana 32 pistettä.

Naisten Liigan Veikkauspörssin voittaja on FC Unitedin Rita Chikwelu, joka keräsi kauden aikana 32 pistettä.

Maalimalja jaetaan maalirikkaimpia otteluita pelanneelle Veikkausliigajoukkueelle. Sen vie nimiinsä tällä kaudella FC Honka, joka keräsi kisassa 61 pistettä.

Kauden 2009 Kaikki Pelaa -ohjaajan palkinto annetaan KMF-junioreiden Annika Immoselle, joka on valmentanut KMF-j:n -96 tyttöjä esimerkillisesti. Hänen valmennuksessaan joukkueen pelaajamäärä on lisääntynyt huomattavasti. Lisäksi Immonen oli käynnistämässä suuren suosion saavuttanutta Leikkimaailmaikäisten tyttöjen Mimmiliigaa jonka tarkoituksena on viedä harjoitukset ”kotiovelle”.

Kauden Kaikki Pelaa -valmentajana palkitaan Piikkiön Palloseuran Ari Lahti, joka on toiminut valmentajana yhtäjaksoisesti 24 vuoden ajan. Vuonna 2009 Lahti valmensi Piikkiön Palloseuran C14 poikien joukkuetta sekä toimi myös Turun piirin C14 poikien piirijoukkueen valmentajana.

Kauden Kaikki Pelaa -seurana palkitaan puolestaan Kauhavan Kanuunat. Seura huolehtii kaikista jäsenistään, seurassa on positiivinen yhteishenki ja harrastajamäärän kasvuun on pystytty reagoimaan jakamalla vastuuta monelle toimijalle.

Vuoden lupaava erotuomarin tittelin miesten puolella on valittu Jari Järvinen. 29-vuotias Järvinen osoitti heti ensimmäisenä Ykkösen vuotenaan kuuluvansa tämän hetken suurimpiin lupauksiin tulevaisuuden huippuerotuomariksi.

Naisten puolella Vuoden lupaava erotuomari on puolestaan Piia Jäntti, joka on kehittynyt nopeasti ja vakiinnuttanut tällä kaudella paikkansa Naisten liigassa ja kotimaisten naiserotuomareiden kärkijoukossa.

Vuoden avustavana erotuomarina miehissä palkitaan Jukka-Pekka Koskela, joka nuoresta iästään huolimatta on ehtinyt avustaa huippuerotuomareitamme pitkälti yli sadassa Veikkausliigaottelussa ja kansainvälisilläkin kentällä vuodesta 2003 lähtien.

Naisten puolella Vuoden avustava erotuomarin palkinnon vie Tonja Paavola, joka on noussut tällä kaudella Euroopan huipulle, valittiin myös naisten EM-lopputurnaukseen ja esitti siellä loistavia otteita.

Myös Pelaajayhdistys palkitsee vuoden erotuomarin. Veikkausliigan pelaajien äänestyksen pohjalta Vuoden erotuomariksi on valittu Tero Nieminen.

Vuoden tyttöjoukkueen valmentajana palkitaan perinteisesti B-tyttöjen SM-sarjan mestarivalmentaja. Tämän tittelin vei nimiinsä HJK ja valmentajana palkitaan Jukka Lappalainen.

Vuoden Poikajoukkueen valmentajan titteli menee myös HJK:lle ja Jukka Koivurinnalle, joka voitti joukkueensa kanssa sekä B-juniorien SM-karsintasarjan että SM-sarjan.

Parhaana tyttöpelaajana palkitaan 17-vuotiaitten tyttöjen maajoukkueen hyökkääjä HJK:n Linda Norrena. Hänellä on huippu-urheilijan asenne ja hän on esimerkillinen, positiivinen ja iloinen joukkuepelaaja. Yhdeksässä maaottelussa hän teki kauden mittaan yhteensä seitsemän maalia viittä eri vastustajaa vastaan.

Lupaava nuorena pelaajana naisten puolella palkitaan HJK:n Sanna Porali, Sanna on pelannut koko vuoden runkopelaajana myös vuotta vanhemmassa ikäluokassa ja on mennyt eteenpäin niin taidollisesti kuin henkisestikin.

Paras poikapelaaja vuonna 2009 on FC Hongan Valmir Seferi. Valmir on noussut nopeasti U17-maajoukkueen avainpelaajaksi. Hänellä on hyvä tekniikka ja pelinlukukyky. Tilannenopeus ja hyvä fysiikka antavat hyvät valmiudet kaksinkamppailuihin.

Lupaava nuori pelaaja miehissä kaudella 2009 on FC Hongan Rasmus Schüller. Rasmus on kehittynyt pelaajana valtavasti kuluneen kauden aikana. Hän on ollut avainpelaaja alle 19-vuotiaiden maajoukkueessa sekä noussut merkittävään rooliin FC Hongan Veikkausliigajoukkueessa.

Kaijan Kannu -palkinto myönnetään suomalaisen tyttö- ja naisjalkapalloilun eteen tehdystä, merkittävästä ja pitkäjänteisestä työstä. Tänä vuonna palkinnon saa lahtelainen Eva Jare, joka on yksi suomalaisen naisjalkapalloilun uranuurtajista. Pelaamisen ja valmentamisen lisäksi Eva Jare on toiminut jalkapallon luottamustehtävissä piiri- ja liittotasoilla. Eva Jare on hieno esimerkki monipuolisesta jalkapallotoimijasta, joka on menettänyt sydämensä jalkapallolle.

Veikkausliiga lanseerasi suomalaisen jalkapallon satavuotisjuhlan kunniaksi kaksi vuotta sitten uuden Legenda-kunniakerhon. Veikkausliigan Legendat ovat pelaajia, jotka ovat olleet erityisen tärkeitä kannattajilleen, seuroilleen, paikkakunnilleen, Veikkausliigalle ja suomalaiselle jalkapalloilulle. Veikkausliigan uusiksi legendoiksi nimettiin: Mika Kottila, Jussi Nuorela, Juha Karvinen ja Juha Riippa

Suomen Jalkapallovalmentajat:

Suomen Jalkapallovalmentajien valinta vuoden valmentajaksi 2009 on HJK:n mestaruuteen luotsannut Antti Muurinen.

Vuoden nuorten valmentaja 2009 on FC Reippaan Petri Järvinen, joka on tehnyt pitkäjänteistä työtä lahtelaisjunioreiden kehittämisessä. Tänä vuonna Reippaan B-juniorit voittivat Järvisen johdolla SM-hopeaa.

Ansiokkaasta työtä palkitaan tänä vuonna kolme valmentajaa.

Ansiokkaasta työstä palkitaan pitkäjänteistä ja menestyksekästä työtä Marienhanm IFK:ssa tehnyt Pekka Lyyski, Oulun takaisin huipulle luotsannut AC Oulun valmentaja Juha Malinen sekä nuorten pelaajien kehittäjänä kunnostautunut Kari Martonen, FC Honka.

Herttuat Clubin palkinto:

Herttuat Clubin entiset Mestaruus-sarjan pelaajat ovat päättäneet palkita 2009 ”Mikin Pytyllä” HJK:n Sebastian Sorsan, joka on tulevaisuuden lupaus, ja ollut kuluneen kauden joukkueensa hyödyllisin pelaaja.

Katso palkittujen kiitospuheita Huuhkaja-TV:stä