Suomen Cupin puolivälierissä derbytunnelmaa ja revanssin aineksia

• Jalkapallosarjat

Suomen Cupin neljännesvälierät pelattiin juhannuksen alla ja kaikki mukana olevat kahdeksan Veikkausliigajoukkuetta raivasivat tiensä jatkoon. Puolivälierät pelataan tiistaina ja keskiviikkona niin, että kumpanakin iltana ensimmäinen ottelu alkaa kello 18.00 ja toinen kello 20.00.

23.6. Klo 18.00 Ilves - FC Haka

Pirkanmaalainen jalkapalloyleisö saa heinäkuussa kokea pienen tauon jälkeen derbytunnelmaa Veikkausliigassa, kun Valkeakosken ylpeys FC Haka pelaa jälleen pääsarjassa. Derbytunnelmasta päästään nauttimaan myös Suomen Cupin puolivälierissä, koska arpa heitti Ilveksen ja Hakan vastakkain.

Pirkanmaan herruus ratkotaan tiistaina tunnelmallisella Tammelan stadionilla Tampereella. Kotijoukkueella on takanaan pitkä tappioton putki Suomen Cupissa, sillä viime vuonna tupsukorvat etenivät aina mestaruuteen asti. FC Haka taas on hyvin perinteikäs Suomen Cup -joukkue, joka varmasti panostaa peleihin todella paljon. Joukkueet kohtasivat Suomen Cupin alkulohkossa talvella, jolloin tuloksena oli 1-1 tasapeli. Tuolloin maalinteossa onnistui Ilvekseltä Lauri Ala-Myllymäki, joka laittoi pallon sisään pilkulta. Hakan tasoitusosuman viimeisteli Antto Hilska. Tasainen ottelu on odotettavissa myös puolivälierissä. Hakan valmentaja Teemu Tainio arvioi joukkueen sivuilla tulevaa koitosta pienten marginaalien peliksi.

– Ilves on kova vastustaja ja hyvin tuttuja joukkueita molemmat toisilleen. Odotan erittäin tiukkaa, sellaista pienten marginaalien peliä. Tiukka peli, mikä me tietenkin koitetaan kääntää meidän eduksi.

Puolivälierissä Ilvekseltä sivussa ovat nilkkavammaa paranteleva Janne-Pekka Laine sekä neljännesvälierissä loukkaantuneet Ilari Mettälä ja Naatan Skyttä. Hakan kokoonpanosta jäävät pois A-junioreiden peliin keskiviikkona osallistuvat nuoret pelaajat Leevi Antinaho, Akseli Lehtojuuri ja Kalle Kohonen. Myöskään Maximus Tainio ei ole vielä pelaavassa kokoonpanossa.

23.6. Klo 20.00 TPS - HJK

Myös TPS ja HJK kohtasivat jo talvella Suomen Cupin karsinnoissa. HJK oli B-lohkossa joukkueista kaikkein vahvin neljällä voitolla ja yhdellä tasapelillä. TPS:n tie jatkoon oli tiukempi, sillä se saavutti lohkon viimeisen jatkopaikan yhdellä voitolla sekä kahdella tasapelillä ja tappiolla. Keskinäisessä ottelussa HJK vei TPS:lta pisteet 3-0 voitolla. HJK:n maalintekijöinä kunnostautuivat Riku Riski, Matti Peltola ja David Browne. Ennakkosuosikin viittaa on tämänkin perusteella vahvasti HJK:n harteilla.

– HJK on Veikkausliigan ehdoton ykkössuosikki tälläkin kaudella ja siellä on kovia pelaajia oikeastaan kaikki. HJK:n pelaajahankinnat meni viime vuonna ehkä vähän pieleen, mutta ne on valmiita palaamaan huipulle, pohtii TPS:n maalivahti Jere Koponen seuran sivuilla.

TPS:n vahvuudesta sivussa ovat puolivälierissä hyökkääjä Eliécer Espinosa, sekä Rasmus Holma, Jonni Peräaho, Alim Moundi ja Jesper Karlsson. HJK:lta sivussa on todennäköisesti ainakin keskikenttäpelaaja Bubacar Djaló

24.6. Klo 18.00 FC Inter - KuPS

Veikkausliigassa viime kaudella hopealle yltänyt FC Inter saa puolivälierissä Turkuun vieraakseen hallitsevan Suomen mestarin KuPS:n. Joukkueet eivät ole tällä kaudella vielä kohdanneet, mutta viime kaudella Veikkausliigassa joukkueiden kohtaamiset menivät tasan: ensimmäisellä kierroksella Inter oli vahvempi, kun taas toisella kierroksella voiton veivät kuopiolaiset. Kyseisessä ottelussa KuPS myös varmisti Suomen mestaruutensa.

Näiden kahden huippujoukkueen kohtaamisessa onkin odotettavissa tasainen ja kuuma ottelu. Molemmat joukkueet sijoittuivat Suomen Cupin alkulohkoissaan toiseksi, ja jopa joukkueiden neljännesvälieräottelut muistuttivat toisiaan. Monessakin mielessä ottelun ympärillä ilmassa pyörivät revanssin ainekset – mielenkiintoista nähdä, kumman halu voittaa päihittää toisen.

Inter on kertonut verkkosivuillaan, että loukkaantumisilta on vältytty hyvin preseasonin aikana.  Matias Ojala ja Aleksi Paananen eivät kuitenkaan osallistuneet neljännesvälieräotteluun, eikä meillä vielä ole tietoa, ovatko he mukana Interin vahvuudessa puolivälierissä. Myöskään KuPS:n pelaajatilanne keskiviikon otteluun ei ole vielä selvillä.

24.6. Klo 20.00 FC Honka - FC Lahti

FC Honka ja FC Lahti kohtasivat aiemmin kesäkuussa harjoitusottelun merkeissä, jolloin FC Lahti oli yhdellä maalilla vahvempi. Lahden maaleista vastasivat Jasin Assehnoun ja Dimitry Imbongo. Hongan ainokaisen iski Arlind Sejdiu. Tällöin kummankin joukkueen tekemisestä näkyi pitkäksi venynyt ottelutauko, joten tämän perusteella on hankalaa hypätä johtopäätöksiin joukkueiden voimasuhteista. FC Hongan puolustaja Konsta Rasimus kuitenkin kokee, että harjoituspelistä ainakin Honka sai tärkeää tietoa Lahden pelitavasta.

– FC Lahti on ilman muuta kova vastus. Harjoitusottelussa me tosiaan hävisimme heille, joten siitä haluamme tottakai revanssin. Harjoitusottelun perusteella meillä on jo jotain tietoa, ja lisäksi olemme nyt tutkineet videoilta vielä miten Lahti pelaa, ja mihin me voisimme iskeä, Rasimus pohtii seuran verkkosivuilla.

Myöskään joukkueiden neljännesvälieräotteluiden perusteella on vaikea vetää johtopäätöksiä, sillä FC Hongan vastustaja neljännesvälierässä oli selvästi kovempi kuin Lahden. Tämän takia myös joukkueiden puolivälieriin valmistavat ottelut ovat olleet hyvin erilaiset. FC Lahti sai neljännesvälierässä paljon onnistumisia hyökkäyspäässä, mikä varmasti luo itseluottamusta tulevaan koitokseen. Toisaalta Hongalla on takanaan tasaisempi vääntö, joka on saattanut edistää valmistautumista puolivälieriin paremmin.