Suomen Cup: Allianssi finaaliin HJK:ta vastaan

AC Allianssi varmisti paikkansa Suomen Cupin finaalissa torstaina (9.10.) voittamalla Tampereella Unitedin jatkoajalla 3-2 (2-2, 1-1). Voittomaalin teki Justus Vajanne 93 minuutilla.
      Tiukka ottelu

Vain hetki ennen Vajanteen voittomaalia Unitedilla oli vaarallinen tilanne, kun pallo kävi Robert Raczin vartioiman maalin tolpassa Antti Hynysen puskemana. Vastahyökkäyksen päätteeksi Vajanne iski kuitenkin voittomaalin komealla laukauksella maalin ylänurkkaan.

- Yritin vain pitää laukauksen matalana. Jalat olivat jo niin väsyneet, etten halunnut laukoa täysiä. Onneksi sain vetoon riittävästi tarkkuutta, Vajanne kertoi pelin jälkeen.

Mikäli Hynysen pusku olisi mennyt maaliin, cup-finaalipaikkaa olisi juhlittu Tampereella. Valmentaja Ari Hjelm purkikin pettymystään.

- Nousimme tänään kaksi kertaa tasoihin, mutta se ei riittänyt. Olimme aktiivisempi joukkue kentällä. Allianssi oli onnekkaampi, sillä meillä oli paikka ratkaista peli ennen Vajanteen maalia, A-maajoukkueen kunniakapteeni vuodatti.

United ajoi takaa

AC Allianssi meni johtoon 14 minuutin pelin jälkeen, kun alun tamperelaishallinta oli päättynyt. Peter Sampo puski pallon takanurkkaan Mikko Kavénin selän taakse. Unitedin tasoitus tuli muutama minuutti ennen taukovihellystä, kun Racz ja Jarno Tuunainen kommunikoivat heikosti. Pallo ajautui Jari Niemelle, joka ei erehtynyt vapaassa paikassa.

Toisella puoliajalla vantaalaiset hakivat vastaiskupaikkoja Unitedin hallitessa peliä. Tämä tuotti tulosta 69 minuutilla, kun Vajanne sai Adrianolta syötön avoimeen tekopaikkaan Unitedin maalin takanurkalla. Tero Koskelan tasoitus 73 minuutilla toi Unitedin takaisin peliin, mutta Vajanteen jatkoajalla ampuma maali aloitti juhlat vantaalaisleirissä.

- Meillä oli tänä vuonna tavoitteena Cupin loppuottelupaikka. Nyt tavoite on tietysti cupin voitto, Allianssin valmentaja Ari Tiittanen iloitsi.

Vastassa HJK

AC Allianssin edeltäjä, Atlantis, voitti Suomen Cupin vuonna 2001. Tuolloin pelattiin Tampereella ja vastustajana oli Tampere United. Tänä vuonna Allianssi saa vastaansa HJK:n lauantaina 1.11. kello 17.00 Finnair Stadiumilla.

Lue myös HJK voitti trillerin

Suomen Cupin finaali HJK -AC Allianssi 1.11.2003 kello 17.00, Finnair Stadium