Suomen avausottelussa EM-lopputurnauksessa nähtiin upea kunnianosoitus lajilegendoille – ”Vihdoin täällä”

Kun Suomi esiintyi ensi kertaa EM-lopputurnauksessa 12. kesäkuuta Kööpenhaminan Parkenilla Tanskaa vastaan, Sukupolvien unelma sai täyttymyksensä.

Hetkeä oli odotettu yli sadan vuoden ajan. Pitkä odotus merkitsi, että moni elämäntyönsä suomalaisen jalkapallon puolesta tehnyt henkilö ei ollut enää luonamme todistamassa tätä suurta hetkeä.

Palloliiton entinen pääsihteeri, HJK ry:n nykyinen puheenjohtaja Kimmo J. Lipponen ja ystävänsä Joonas Grönlund olivat organisoineet Suomen EM-lopputurnausavaukseen Parkenille kunnianosoituksen suomalaisille jalkapallotoimijoille.

- Idea tähän syntyi ystäväpiirissä. Esikuvana toimi FC Union Berlinin kannattajien vastaava Respect-teko, kun seura pelasi ensi kertaa Bundesliigassa.

- Tämä oli tärkeä hetki monella tavalla meille paikan päällä tilaisuutta todistaneille kuin myös valokuvina paikan päällä olleiden jalkapallolegendojen perheille ja läheisille. Ennen ottelua päällimmäinen tunne oli ”Vihdoin täällä”. Harvoin on tullut itkettyä sekä ottelun alussa, keskellä ja lopussa, Lipponen kertoi.

Kööpenhaminan Parkenin katsomoon Sukupolvien unelman toteutumista postuumisti pääsivät seuraamaan:

Pekka Hämäläinen
    Jyrki Heliskoski
    Pertti Alaja
    Ove Rehn
    Kent Myntti
    Markku Hyvärinen
    Heikki Grönlund

Kuvina mukana Suomen EM-avauksessa Parkenilla Pertti Alaja (vas.), Jyrki Heliskoski, Kent Myntti ja Pekka Hämäläinen

Lasse Lehtinen ja Markku Hyvärinen

Petri Peltoniemi ja Kent Myntti

Ove Rehn