Suomalaisen jalkapallon 10-15 -vuotiaiden vuosikalenteri

• Maajoukkueet
  • Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Seurojen Palloliiton aikana toteutettujen seurakäyntien pohjalta nousi yhdeksi keskeiseksi asiaksi rakentaa yhdessä suomalaisen jalkapallon vuosikalenteria 10-15 -vuotiaiden toimintaan. Syksyn aikana onkin valmisteltu ensimmäinen versio vuosikalenterista.

Vuoden 2022 vuosikalenteria on rakennettu olemassa olevien tietojen perusteella yhteistyössä Palloliiton eri toimintojen kesken (maajoukkue-, kilpailu-, koulutus-, ja tutkimus- ja kehitystoiminnot) sekä yhteistyössä Eerikkilän kanssa. Kalenterin muodostamisessa on hyödynnetty myös Vesa Mäen työstämää väliraporttia 15-vuotiaiden ja nuorempien kilpailutoiminnasta, jossa on haastateltu laajasti useita eri seuratoimijoita.

- Olemme seurojen kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta esimerkiksi pidentäneet sarjojen aikaikkunoita, jotta kauden aikana on sopivaa väljyyttä osallistua muihin tapahtumiin, jotka ovat keskeisiä pelaajakehityksen näkökulmasta kuten seurojen turnaukset tai maajoukkuetoiminnon pelaajakehitystapahtumat, toteaa Palloliiton Huuhkaja- ja Helmaripolun palvelupäällikkö Tero Koskela.

Vuoden 2022 kalenteri on ensimmäinen askel tässä kehittämistyössä. Palloliiton kilpailutoiminnan johdolla on työstetty myös esitysasua otteluiden asetteluun sarjoihin vuosikalenterin pohjalta. Tarkoituksena on selkeyttää ja nopeuttaa kauden tärkeiden kilpailujen hahmottamista kokonaisuutena ja sitä kautta parantaa toiminnan suunnittelun laatua laadukkaan arjen tukemiseksi.

Vuoden 2023 ja tulevien vuosien kalenteria työstetään edelleen yhteistyössä seurojen kanssa mm. Huuhkaja- ja Helmaripolun seurakomiteassa. Ehdokkaita seurakomiteaan ehtii vielä ehdottaa 15.11.2021 asti!

Vuosikalenterista on tarkoitus rakentaa pelaajien laadukkaan arjen tueksi mahdollisimman hyvä kokonaisuus, joka perustuu pelaajakehityksestä kerättyihin faktoihin ja yhteiseen keskusteluun.

- Suomalaisen jalkapallon viime aikojen menestyksen taustalla on laadukkaan seurojen tekemän työn lisäksi myös tiivistynyt yhteistyö eri toimijoiden kesken. Kovassa kansainvälisessä kilpailussa suomalainen yhteistyön toimintakulttuuri voi olla ratkaiseva kilpailutekijä. Laadukkaalla vuosikalenterilla, joka kehittyy yhteistyössä lisää, on mahdollisuus rakentaa laadukkaampaa arkea pelaajille, iloitsee urheilutoiminnan nuoruusvaiheen kehityspäällikkö Markus Paananen.

Vuosikalenteria pääset katsomaan Palloliiton sivuilta Huuhkaja- ja Helmaripolku -sivuston kautta: Huuhkaja- ja Helmaripolku | Suomen Palloliitto tai suoraan tästä: Plandisc

Huuhkaja- ja Helmaripolun tasojen 4 ja 5 tapahtumat, Huuhkaja-Helmari -liigan syyskierroksen ylä- ja alaloppusarjat sekä kansainväliset tapahtumat ja kokonaisuuteen liittyvät koulutukset löydät myös Eerikkilän sivuilta: Huuhkaja- ja Helmaripolku - Eerikkilä / Materiaalit ja ohjeet Huuhkaja- ja Helmaripolku

Huom! H-H P15, Taso 4 (2007) 16.-18.1.2022 tapahtuman ajankohta muuttuu.

Palautetta tulevien vuosien kalenterien tekemiseen voi antaa osoitteessa: https://forms.office.com/r/xe6A3Sdh4f

Lisätietoja
Markus Paananen, Urheilutoiminnan nuoruusvaiheen kehityspäällikkö, +358407376000 [email protected]
Tero Koskela, Huuhkaja- ja Helmaripolun palvelupäällikkö, +358407010216 [email protected]