Sukupolvien unelma toteutuu - Suomi kohtaa Tanskan lauantaina EM-avauksessaan

• Maajoukkueet

Teemu Pukki, Tim Sparv ja Markku Kanerva ennakoivat Suomen miesten A-maajoukkueen ensimmäistä arvokisaottelua kansainvälisen median edessä.

Vihdoin se päivä on täällä. Sukupolvien unelma toteutuu lauantaina klo 19 Kööpenhaminan Parkenilla, kun Huuhkajat kohtaa Tanskan EM-avauksessaan.

Perjantaina Tanskaan matkustanut Huuhkajien joukkue on leirellyt yhdessä jo noin kolmen viikon ajan.

- Vihdoin ollaan täällä Tanskassa. Valmistautuminen on ollut aika pitkä ja me olemme valmiina haastamaan Tanskan, joka on pelannut todella hyvin viimeiset vuodet. Olen todella iloinen ja ylpeä, että olen täällä Suomen kanssa, kapteeni Tim Sparv kertoi medialle tänään Kööpenhaminassa.

Huuhkaja-kapteenin pelikuntoa on arvoiteltu historiallisen arvoturnauksen alla. 34-vuotias keskikenttäpelaaja on kärsinyt polvivaivoista, mutta vakuuttaa olevansa valmis kipparoimaan Huuhkajia lauantaina.

- Treeniviikko on ollut hyvä. Olen terve ja valmis pelaamaan, jos vain pääsen pelaamaan, Oravaisilla syntynyt Sparv sanoi.

Tuttu Tanska

Myös Huuhkajien maalitykki Teemu Pukki on toipunut nilkkavammastaan. Tanska on tuttu maa Pukille ja monille muillekin Huuhkajille - kotkalaislähtöinen hyökkääjä iski Bröndbylle 54 maalia vuosina 2014-2018.

- Tätä päivää on odotettu pitkään ja hienoa, että se on nyt edessä. Mahtavaa itselleni päästä pelaamaan ensimmäinen EURO-peli juuri Tanskassa, jossa pelasin monta vuotta. Täältä hyviä muistoja. Pisteitä olemme kuitenkin täältä hakemassa ja olemme valmiita.

Sparv edusti pitkään jyllantilaista FC Midjyllandia. Monet pitävät tanskalaisia EM-kisojen mustana hevosena.

- On tosi kiva olla takaisin Tanskassa, minun kotini oli täällä kuusi vuotta ja viihdyin tosi hyvin. On aika erikoista tulla juuri tänne pelaamaan ensimmäinen EURO-peli. Tiedän että odotukset ovat Tanskassa korkealla, mutta me olemme valmiita taistelemaan, Sparv sanoi.

Huuhkajilla riittää itseluottamusta

Sekä Pukilla että Sparvilla on takanaan mittava maajoukkueura. Vuosien työ saa palkintonsa lauantaina, mutta ottelun merkitys ei vaikuta joukkueen tekemiseen.

- Uraa on jo suhteellisen paljon takana, joten tuskin on ongelma pitää tunteet kurissa. Pieni jännitys totta kai on, mutta se on vain hyvä, ehkä se vaikuttaa positiivisesti esitykseen. Olemme valmiita huomiseen, Pukki ennakoi.

Kansainvälisissä medioissa Suomea ei ole pidetty Huuhkajien lisäksi Tanskasta, Venäjästä ja Belgiasta koostuvan B-lohkon suosikkeina.

- Olemme täällä altavastaajana, tiedän sen, mutta kisojen jälkeen emme enää ole sitä, kapteeni Sparv latasi.

"Ollaan saatu tehtyä ne asiat, joita on suunniteltu"

Päävalmentaja Markku Kanerva kertoi huojentavan tiedon joukkueen terveystilanteesta.

- Ei ole uusia loukkaantumisia. Katsotaan vielä harjoitukset, ovatko kaikki 100-prosenttisessa kunnossa, mutta hyvältä näyttää, "Rive" taustoitti.

Suomen valmistautuminen turnaukseen on sujunut päävalmentajan mukaan ilman moitteita.

- Iso peli edessä. Tuo tietenkin turvallisuutta ja rauhallisuutta, että ollaan saatu tehtyä ne asiat, joita on suunniteltu.

Huuhkajien avauskokoonpanosta Kanerva ei ole antanut vielä tietoja - edes pelaajilleen. Rutiinit pysyvät samoina, vaikka joukkue on isommalla näyttämöllä kuin koskaan ennen.

- Tiettyjä suunnitelmia avauksen suhteen on ollut jo pidemmän aikaa. Loukkaantumiset ovat vähän aiheuttaneet päänvaivaa. Ilmoitan avauksen pelaajille aamuverryttelyn yhteydessä, kuten normaalistikin.

Maailmanluokan vastus

Tanskan riveistä ei puutu laatua. Pelaajat kuten Kasper Schmeichel, Simon Kjaer, Christian Eriksen ja Yussuf Poulsen ovat tuttuja nimiä kansainvälistä jalkapalloa seuraaville.

- Tanskalla on joukkuepelaaminen hyvällä tasolla. Peli on dynaamista ja myös puolustus hyvällä tasolla. Tanskaa vastaan on hankala tehdä maaleja ja heitä on vaikea estää tekemästä maaleja. Kyse ei ole kuitenkaan mahdottomasta vastustajasta, olemme osoittaneet aiempina vuosina, että pystymme pärjäämään koviakin vastustajia vastaan, Kanerva analysoi.

Huuhkajat luottaa tuttuihin vahvuuksiinsa myös EM-kisoissa.

- Vahva joukkuehenki ja yhtenäisyys, joka näkyy minusta aika hyvin minusta puolustuspelaamisessa, on luonteenomainen piirre joukkueelle – mutta myös pelirohkeus, Huuhkaja-luotsi sanoi joukkueestaan.

Suomen miesten A-maajoukkueen kaikkien aikojen ensimmäinen arvoturnaus käynnistyy lauantaina klo 19.00. Ottelu, kuten kaikki muutkin EM-kisaottelut, ovat katsottavissa suorana Ylen kanavilta.

Katso Huuhkajat-liven Tanska-ottelua käsittelevä jakso >>