SUEKin selvitys Suomen Cupin finaalitapahtumista saatu – asia kurinpitokäsittelyyn

• Jalkapallosarjat

Maarianhaminassa 15.6. pelatun miesten Suomen Cupin finaalin IFK Mariehamn – Ilves jälkeiset poikkeukselliset tapahtumat edellyttivät asian perusteellista tutkintaa. Palloliitto pyysi SUEKilta selvitystä tapahtumista ja tämä selvitys on nyt saatu.

Palloliitto toimi Suomen Cupin finaalissa vastuullisena ottelujärjestäjänä. Kuten selvityksessäkin todetaan, itse ottelutapahtuma oli erittäin onnistunut, mutta Ilves-kannattajien pyrkiminen kentälle ottelun päätösvihellyksen jälkeen ja järjestyksenvalvojien voimankäyttö, ja erityisesti OC-sumutteen (paprikasumutin) käyttäminen on ollut poikkeuksellista Suomessa pelattaviin jalkapallo-otteluihin liittyen.

Selvityksessä todetaan Palloliiton voimassaolevien turvallisuusmääräysten kieltävän paitsi kentälle menon myös katsomosta pelikentälle päin poistuminen ottelutapahtuman aikana. Tästä myös ottelussa kuulutettiin useaan kertaan ja tältä osin Ilveksen kannattajien voidaan katsoa selkeästi rikkoneen määräyksiä.

Edelleen selvityksessä todetaan, että järjestyksenvalvojien tehtävänä on huolehtia tapahtumaturvallisuudesta ja tämä saattaa joissain tilanteissa vaatia koviakin otteita. Nimenomaan paprikasumutteen käytön osalta määräykset eivät kuitenkaan olleet ennakkoon selkeitä. Neljällä järjestyksenvalvontaan osallistuneella taholla ei ole ollut yhtenäistä näkemystä järjestyksenvalvontaan liittyvistä seikoista, eivätkä ne ole selvityksen mukaan olleet täysin tietoisia toistensa toimintavoista voimankäyttötilanteissa.

Järjestyksenvalvojien toiminnan lisäksi on kritisoitu myös ensiapuhenkilökunnan toimintaa tapahtuneen jälkeen. Kertomansa mukaan paprikasumutetta silmiinsä saaneet eivät ole saaneet asianmukaista hoitoa. Järjestelyissä on selvityksen mukaan ollut selkeyttämisen varaa, mutta toisaalta todetaan ensiapuhenkilöstön avun viivästyneen turvattoman tilanteen johdosta, mikä vaikutti asioiden kulkuun.

Selvityksessä pohditaan myös mahdollisia vaihtoehtoisia keinoja kannattajien juhlimisen sallimiselle cupin finaalin kaltaisten suurten otteluiden jälkeen, mutta yksilöityjä toimenpiteitä ei esitetä. Tältä osin keskustelua tulee jatkaa eri sidosryhmien – seurojen, pelaajien, kannattajien, liiton ja viranomaisten – välillä.

Tärkeimmiksi havainnoiksi raportissa nostetaan tiettyjen katsojien piittaamattomuus annettuja ohjeita ja määräyksiä kohtaan sekä tapahtumajärjestäjän ja järjestyksenvalvojien puutteellinen kommunikointi järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen liittyvistä kriittisistä tekijöistä.

- Ensinnäkin kiitämme SUEKia erittäin nopeasta toiminnasta kattavan ja ulkopuolisen selvityksen tekemisen suhteen. Meille on tärkeää saada mahdollisimman täsmällisesti selvitettyä tapahtumien kulku ja sen jälkeen vakavasti miettiä onko turvallisuusmääräyksiin tarvetta tehdä muutoksia ja jos, minkälaisia.

- Ottelutapahtumien ja katsojakokemuksen kehittäminen on meille ensiarvoisen tärkeää. Turvallisuus on yksi keskeinen tekijä tässä kehitystyössä, ja meidän tulee huolehtia, että se varmistetaan oikein mitoitetuin keinoin, Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande sanoo.

Selvitys on toimitettu Palloliiton kurinpitovaliokunnalle perjantaina.

Finaalipäivän tapahtumista tehtyjen rikosepäilyjen tutkinta kuuluu Ahvenanmaan poliisiviranomaiselle. Näihin selvitys ei ota kantaa, eikä myöskään Palloliitto voi ottaa kantaa tutkinnan ollessa kesken.

SUEKin selvitys kokonaisuudessaan >>

• Palloliitto