Subway Kansallisen Liigan Legendat -kunniakerho käynnistyy juhlavuoden kunniaksi

• Jalkapallosarjat

Jalkapallon naisten 50. juhlavuoden kunniaksi Subway Kansallinen Liiga yhdessä Palloliiton kanssa lanseeraa uuden kunniakerhon, joka kantaa nimeä ”Kansallisen Liigan Legendat”. Kunniakerhon lanseeraamisella halutaan kunnioittaa entisiä pelaajia ja muita toimijoita, jotka ovat olleet erityisen tärkeitä suomalaiselle naisten pääsarjatason jalkapallolle.

1970-luvulta saakka pelatusta naisten Suomen mestaruudesta alkaen pääsarjatasolla on esiintynyt tuhansia pelaajia, jotka ovat jättäneet oman jälkensä suomalaisen jalkapallon historiaan. Kunniakerho nitoo yhteen näitä tarinoita yhdistäen pelaajat ja muut toimijat myös seuraavien vuosikymmenien aikana kentillä nähtäviin tulevaisuuden legendoihin.

Kansallisen Liigan Legendoiksi voidaan nimetä naisten pääsarjan entisiä pelaajia ja muita toimijoita, jotka ovat olleet erityisen tärkeitä kannattajilleen, seuroilleen, paikkakunnilleen, naisten pääsarjalle ja suomalaiselle jalkapalloilulle. Legendaksi voidaan nimittää myös postuumisti.

– Juhlavuosi on oivallinen hetki käynnistää kunniakerho. On tärkeää osoittaa entistä enemmän arvostusta ja kunnioitusta kotimaisessa pääsarjassa ansioituneita pelaajia ja muita toimijoita kohtaan. Samalla voimme kunniakerhon kautta sitoa eri vuosikymmeniä yhteen eri aikoina vaikuttaneiden henkilöiden kautta, Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja sanoo.

Ensimmäiset nimitykset Kansallisen Liigan Legendat -kunniakerhoon julkaistaan naisten Suomen Cupin finaalipäivänä lauantaina 16. lokakuuta.

Kansallisen Liigan Legendat -nimitystyöryhmässä kokemusta eri aikakausilta

Naisten Suomen mestaruuksia on ratkottu jo 50 vuoden ajan. Legendat-kunniakerhoon voidaan nimittää entisiä pelaajia ja muita toimijoita koko tuolta ajalta.

Nimitystyöryhmään onkin haettu kokemusta ja asiantuntemusta pääsarjahistorian eri aikakausilta. Mukana nimitystyöryhmässä ovat seuraavat jalkapallotoimijat.

Christina Forssell, 10 Suomen mestaruutta voittanut Forssell oli HJK:n kapteeni 1990-luvulla ja 2000-luvun alkuvuosina

Ulla Kaasinen, kahdeksan Suomen mestaruutta pelaajana ja yhden valmentajana voittanut Kaasinen oli 1970–1980-luvuilla yksi ensimmäisistä ammattilaispelaajista ulkomailla.

Hanna Ruohomaa, Jalkapallon pelaajayhdistyksen hallituksen nykyinen jäsen on pelannut yli 200 liigaottelua ja on voittanut urallaan yhden Suomen mestaruuden.

Ville Väänänen, Ilta-Sanomien ja STT:n toimituksesta tuttu Väänänen on seurannut urheilutoimittajan roolista naisten pääsarjaa jo kolmella vuosikymmenellä.

Kansallisen Liigan Legendat -kunniakerho perustuu samoille nimitysperiaatteille kuin miesten pääsarjan Veikkausliigan Legendat -kunniakerho. Pääsarjojen kunniakerhojen lisäksi Palloliitto nimittää Gladiaattori- ja Helmi -nimityksiä erityisesti maajoukkueuralla ansioituneille pelaajille ja muille toimijoille. Näiden lisäksi Suomalaisen jalkapallon kunniagalleriaan, Hall of Fameen, nimitetään suomalaisen jalkapallon puolesta ansioituneita Ikoneita.