Subway Kansallinen Liiga käynnistyy lauantaina 13. kesäkuuta

• Jalkapallosarjat

Liigaseurat päättivät tiistaina 5.5. kokouksessaan Subway Kansallisen Liigan käynnistymisestä kesäkuun puolivälissä, mikäli koronatilanteessa tai viranomaisohjeistuksessa ei tapahdu merkittäviä muutoksia. Liiga seuraa tarkasti viranomaisten linjauksia ja laatii päivitetyt ohjeistukset ottelutapahtumien turvalliseksi läpiviemiseksi kulloisenkin viimeisimmän tiedon mukaisesti.

Kansallisen Liigan piti alun perin käynnistyä lauantaina 27. maaliskuuta, mutta koronavirusepidemian takia kauden alkua siirrettiin eteenpäin. Valtioneuvoston maanantai-iltana 4.5. antamien koronavirusrajoituksia koskevien linjausten ja ohjeiden pohjalta liigaseurat sopivat tiistai-iltapäivänä 5.5. mahdollisuudesta käynnistää kausi.

Kaksinkertainen sarja marraskuulle

Kansallisessa Liigassa luovutaan ylä- ja alaloppusarjojen käytännöstä, ja kausi pelataan 18 ottelukierroksen kaksinkertaisena sarjana. Kausi alkaa lauantaina 13. kesäkuuta ja päättyy viikonloppuna 7.-8. marraskuuta. Kauden varrelle on jätetty kalenteriin väljyyttä mahdollisten koronaepidemian aiheuttamien pelisiirtojen takia.

- Mikäli joukkueessa todetaan kauden aikana koronatapaus, lähtökohtaisesti kyseisen joukkueen ottelu siirretään tätä varten vapaaksi jätetyille kalenteriviikonlopuille. Tarkemmat ohjeistukset ja pelisäännöt tähän liittyen ovat kuitenkin vielä työn alla ja niissä noudatetaan terveysviranomaisten suosituksia ja linjauksia, kertoo Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja.

Joukkueille taataan kahden viikon yhteinen harjoitteluaika joukkueharjoittelun mahdollistuessa 1. kesäkuuta alkaen. Harjoittelujakso on pelaajille tiivis, ja pelaajien loukkaantumisten ehkäisemiseksi Kansallisessa Liigassa tarkastellaan mm. poikkeusjärjestelyitä vaihtojen määrään liittyen.

Kansallisen Liigan kauden 2020 tarkempi otteluohjelma julkaistaan mahdollisimman pian.

Turvallisten yleisötapahtumien järjestäminen taataan erityisjärjestelyin

Valtioneuvoston linjauksen mukaan tapahtumissa voi olla 1. kesäkuuta alkaen yli 50, mutta alle 500 henkilöä, mikäli tapahtuman turvallisuus ja terveellisyys pystytään erityisjärjestelyin takaamaan. Yhteistyössä aluehallintoviranomaisten kanssa pyritään rakentamaan yleisperiaatteet erityisjärjestelyistä, joiden pohjalta kukin liigaseura tekee oman stadionkohtaisen turvallisuus- ja terveellisyyssuunnitelmansa.

- Ottelutapahtuman turvallisuus ja vastuullisuus on meille ensiarvoisen tärkeä asia, joiden toteutumiseen teemme tarkat suunnitelmat. Uskomme kuitenkin vahvasti, että liigan käynnistämisen kautta voimme tuoda ihmisille iloa ja merkitystä arkeen samalla toimien vastuullisesti epidemiatilanteen kurissa pitämiseksi, Pihlaja päättää.

Lisätiedot:
Heidi Pihlaja