Strategiapodcastissa lasten valmennuksen erikoisjakso

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Marko Hirvosen sekä Jouko Turusen vierailun ensimmäinen osa on julkaistu.

Palloliiton uusin strategiapodcast on täysin omistettu lasten valmennukselle. Kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäen vieraiksi saapuivat tällä kertaa HJK:n valmennuskoordinaattori Marko Hirvonen sekä Ilveksen alle 15-vuotiaiden poikien valmennuspäällikkö Jouko Turunen.

Mikä sai kaksikon ryhtymään valmentajiksi? Hirvosta ja Turusta yhdistää rakkaus ja intohimo jalkapalloa kohtaan.

– Jo ihan pienestä asti katsoin jalkapalloa muutenkin kuin viihteenä – yritin oppia siitä ja ymmärtää lainalaisuuksia, mekanismeja sekä pelin logiikkaa. Minusta aina tuntui siltä, että minulla on enemmän annettavaa tälle lajille kuin se, mitä pystyn jaloillani ja kropallani toteuttamaan, Hirvonen kertoo.

– Tykkäsin jo pienenä pelata manageripelejä tietokoneella, ja kiinnostus valmentamiseen oli olemassa. Se tuli kuvioihin vähän myöhemmin, koska halusin panostaa pelaamiseen nuorena. Kun aloitin valmentamisen, se vei nopeasti mennessään. Olen esimerkki siitä, että ammatti ja todellinen intohimo futiksen parista voi löytyä toisen tai kolmannen reitin kautta, Turunen toteaa.

Vaikka kumpikin valmentajista toimii lasten jalkapallon parissa, Hirvonen muistuttaa, että laji on sama, vaikka keinot ovat erilaisia esimerkiksi pienten lasten ja ammattilaisten kohdalla. Hirvosen mukaan tulokulman on aina oltava se, että kentällä ollaan jalkapallon vuoksi ja lajin ohjaamina.

Yksi lasten ja aikuisten tavoitteellista jalkapalloa yhdistävä asia on vaatimustaso, joka herättää podcastissa keskustelua. Turunen ottaa esimerkiksi lämpöä ja lujuutta -ajattelun, jossa lapsille asetetaan rajat ja säännöt, joita kunnioitetaan, mutta lapsien kanssa pystytään samalla olemaan lämpimiä ja läheisiä.

– Sen tasapainon etsiminen ja löytäminen hyvän ilmapiirin keinoin niin, että pystymme innostamaan pelaajia, on tärkeää. Vaatimustason nostaminen ei tarkoita, että valmentaja kettuilisi pelaajille, Turunen pohtii.

– Puhun valmentajille paljon positiivisesta vaatimustasosta. Miten voimme olla vaativia ja tulla lajin opettamisen tulokulma edellä sekä samalla olla läheisiä ja luotettavia, Hirvonen lisää.

Palloliiton strategiapodcast löytyy nyt myös Spotifysta! Podcastin toinen osa julkaistaan sunnuntaina.