Strategiapodcast: Miten lapsi oppii tehokkaimmin?

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Palloliiton kaksiosainen strategiapodcast on täysin omistettu lasten valmennukselle – toinen osa on nyt kuunneltavissa.

Palloliiton kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäen kanssa lasten valmennuksesta keskustelevat HJK:n valmennuskoordinaattori Marko Hirvonen sekä Ilveksen alle 15-vuotiaiden poikien valmennuspäällikkö Jouko Turunen. Perjantaina julkaisun avausosan voit kuunnella täältä.

Toisessa osassa Rinnetmäki kysyy muun muassa, mikä olisi järkevä tavoite lasten harjoittelun kehittämiseksi seuraavan parin vuoden aikana. Millaista harjoittelu olisi unelmatilanteessa?

– Mielestäni kaikki lähtee toimintakulttuurista. Kaikki ovat pukeutuneet seuran asusteisiin, noudatetaan tiettyjä toimintatapoja ja sääntöjä sekä kuunnellaan valmentajia. Harjoittelu on organisoitu hyvin, jotta saamme paljon toistoja, Turunen sanoo.

– Hyvä toimintakulttuuri ja organisointi mahdollistaa myös sen, että tulee paljon täysillä tekemistä ja pelaajat ovat innostuneita – sitä kautta homma kehittyy. Kun nämä asiat alkavat olla kunnossa, voimme alkaa miettiä tarkemmin valmentajan osaamista esimerkiksi pelin opettamisen tai motoristen taitojen kehittämisen osalta.

Hirvonen on hyvin samoilla linjoilla – Turusen mainitsemat tekijät johtavat siihen, että asioita voidaan tehdä vakavissaan. Hirvonen kokee, että hänessä heräävä insinöörihenkinen kentän ja harjoitustapahtuman organisointi pitää kaaoksen hallittuna.

– Se, että harjoituskenttä näyttää insinöörimäisesti organisoidulta, on tosissaan tekemisen ulkoinen tunnusmerkki. Sitä ei mielestäni tule väheksyä.

Turunen ja Hirvonen pääsevät myös kertomaan, miten lapsi heidän mielestään oppii tehokkaimmin.

– Lapsi oppii varmasti paljon tekemällä, kun itse kokeilee. Se tarkoittaa jalkapalloympäristössä sitä, että harjoite on suunniteltu teeman mukaan. Kun teema on kuljettaminen, harjoitteessa kuljetetaan paljon. Se on tärkeää, että harjoiteltavaa asiaa tapahtuu paljon, ja toistoja tulee. Silloin tapahtuu oppimista, Turunen pohtii.

– Mitä pienemmistä lapsista on kyse, sitä vähemmän suosittelen puhumista ja keskeytyksiä. En missään nimessä tarkoita, ettei lapsia pitäisi opettaa ollenkaan – valmentajien tulee löytää tasapaino, että tulee riittävä määrä toistoja, ja opettamista kysymysten, näyttöjen ja ohjeiden avulla tapahtuu sopivasti.

Hirvonen näkee, että lapset oppivat paljon mallista. Miehen mukaan mallit ovat aina parempia kuin puhuttu asia.

– Kun ohjaamme puheella harjoitteen aikana, pitää muistaa, että lapset ymmärtävät hyvin vähän abstrakteja asioita. Kun pysäytämme harjoitteen, emme pysty opettamaan lapsille asioita, mitä ei tapahtunut tai mitä olisi pitänyt tapahtua – meidän täytyy lähestyä opettamista konkretian kautta, Hirvonen huomauttaa.

– Meidän täytyy löytää onnistumisen hetket – mitä tapahtui, miksi se tapahtui ja mitä sillä saavutettiin? Opettamisen kulma ja asioiden sanoittaminen tulee tulla positiivisen mallin kautta. Se, että abstraktit asiat ovat lapsille tosi vaikeita ymmärtää, on mielestäni tärkeää ilmaista kaikille valmentajille.

Palloliiton strategiapodcast löytyy nyt myös Spotifysta!

Kuuntele Podcast >>