Startti ohi ja hanke käyntiin!

• Seuratoiminta
  • Jalkapalloharrastus

Aurinkoisena pakkasiltana 12.2.2019  kahdeksan seuraa kokoontui Eerikkilään starttaamaan yhdessä nuorten harrastejalkapallon seurakehityshankkeensa.

Mukanaolijat oli valittu vuoden vaihteen valtakunnallisessa haussa ja he edustivat Etelän ja Lännen alueen seuroja:

Esbo BollKlubb (Etelä)
Keravan Pallo (Etelä)
Siuntion Sisu (Etelä)
Euran Pallo (Länsi)
LTU Littoisten työväen urheilijat (Länsi)
Paimion Haka (Länsi)
Turun Kisa-Veikot (Länsi)

Nämä seurat haluavat kovasti kehittää oman seuransa nuorten harrasteryhmätoimintaa. Ideana on ennen kaikkea pitää kiinni nykyisistä pelaajista tarjoamalla edullista ja kevyen osallistumisen toimintamuotoja. Paimion Hakan Tero Lahti osuvasti totesi, että seura saa hyvin pelaajia mukaan mutta haluaa pitää pelaajat paremmin ja estää drop out’in.

Illan aikana kuultiin inspiroiva seuraesimerkki Raumalta kun Pallo-Iirojen harrastekoordinaattori Henni Viljanmaa kertoi seuransa merkittävistä satauksista ympärivuotiseen harrastetoimintaan. Seuran 900 pelaajasta jopa noin puolet on harrastepuolella.

Viljanmaa painotti etenkin seuransa yhteistyötä kaupungin, koulujen ja päiväkotien kanssa. Pallo-Iirojen vuosittaiset isot grassroots-tapahtumat toimivat erinomaisina markkinointikanavina. Päälinjaukset seurassa ovat, että harrastetoiminta on suunnitelmallista, edullista ja hauskaa hyvän ohjaajan vetämänä. Hyvät ohjaajat koetaan erittäin tärkeiksi, joten rekrytointiin käytetään paljon aikaa ja vuosittain palkataan kesätöihin kymmeniä nuoria ohjaajiksi. Lisäksi lapset saavat vaikuttaa harjoitusten sisältöön.

Luontevasti tämän jälkeen hyödynnettiin seura-aktiiveista koostuvan ryhmän omaa kokemusta ja osaamista ja mietittiin yhdessä juttuja, jotka yhdistävät onnistuneita projekteja. Ryhmäkeskustelujen jälkeen oli luontevaa jokaisen ryhtyä pohjustamaan tarkempaa hankesuunnitelmaa.

Illan päätteeksi Paimion Hakaa edustanut Tero Lahti totesi tyytyväisenä, että heidän seuransa sai yhteisestä startti-illasta ideoita ja suuntaa omalle hankkeelleen. Lisäksi on mukava tavata muita seuroja ja kuulla, että loppujen lopuksi samojen asioiden parissa toimitaan seuran koosta riippumatta.

Palloliitosta illan grassrootsjoukkueena toimivat Jarno Haanpää, Silja Ranta ja Toni Räisänen.

Palloliitto tukee ja kannustaa vahvasti seuroja nuorten harrastetoiminnan kehittämisessä. Erityisesti nuorten toimintaan painottuvissa hankkeissa on tänä vuonna mukana yhteensä 11 seuraa. Lisätietoja tästä.