SROI:n määrittelyä tarkennettu ja laajennettu – arvo Suomessa noin 1,2 miljardia

• Jalkapalloharrastus

Euroopan jalkapalloliiton UEFA:n kanssa tehty mallinnus jalkapallon yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta julkaistiin loppuvuodesta 2019. Mallinnusta on nyt tarkennettu ja laajennettu – samalla loppusumma on kasvanut merkittävästi.

Social Return On Investment (SROI) -mallinnus kertoo jalkapallon vaikuttavuudesta yhteiskuntaan kokonaistasolla. Jalkapalloon sijoitetun pääoman ns. sosiaalinen tuotto nousi alkuperäisessä mallinnuksessa lähes 800 miljoonaan euroon, mutta on nyt tarkentuneiden tietojen perusteella vuositasolla noin 1,2 miljardia euroa.

Summan merkittävään nousuun vaikuttaa muun muassa jalkapallon parissa toimivien vapaaehtoisten määrän päivittyminen tuoreimpien tutkimusten perusteella sekä erilaisten vapaaehtoistoimijoiden vaikuttavuuden tarkempi jaottelu. Mukaan laskelmaan on otettu myös erilaiset ohjelmat ja projektit. Myös harrastamiseen liittyviä terveyshyötyjä ja niiden taloudellista merkitystä on pystytty aiempaa tarkemmin arvottamaan euroina. Kaiken kaikkiaan mallinnusta on tarkennettu aiemmasta ja sen eri tekijät on pystytty pilkkomaan entistä pienempiin osiin.

Kokonaisuutena jalkapallon suomalaiselle yhteiskunnalle tuoma arvo muun muassa fyysisinä ja psyykkisinä terveysvaikutuksina on siis vuositasolla pitkälti yli miljardin euron.

- Merkittävä lisäarvo kehittyneen mallinnuksen myötä saadaan verkkopohjaisen seuratyökalun käyttöönoton myötä. Se mahdollistaa seuratasoisten tulosten aikaansaamisen ja ensimmäinen seurapilotti Suomessa käynnistettiin nyt heinäkuun alussa yhteistyössä UEFAn, Substancen ja Kuopion Palloseuran kanssa, kertoo Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen.