SPL100: Kansainvälinen pääjuhla Kalastajatorpalla

Suomen Palloliiton 100-vuotisjuhlallisuudet jatkuvat tiistaina (18.9.) kansainvälisellä pääjuhlalla, jonka kunniavieraisiin kuuluvat Kansainvälisen jalkapalloliiton (FIFA) puheenjohtaja Joseph S. Blatter sekä Euroopan jalkapalloliiton (UEFA) puheenjohtaja Michel Platini. Ennen juhlaa paljastetaan Helsingin keskustassa SPL:n perustamista juhlistava muistolaatta.
      Kattava vieraslista

FIFA:n ja UEFA:n puheenjohtajien lisäksi Kalastajatorpalla järjestettävään kutsuvierastilaisuuteen osallistuu kymmeniä kunniavieraita eri maiden jalkapalloliitoista. Pelkästään Euroopan kansallisia jalkapalloliittoja on paikalla nelisenkymmentä. Lisäksi Euroopan jalkapallovalmentajayhdistyksen (UEFT) kansainväliset vieraat on kutsuttu kansainväliseen pääjuhlaan.

Tiistain juhlallisuudet alkavat muistolaatan paljastamisella entisen ravintola Catanin edustalla (nykyinen Marimekko) Pohjoisesplanadi 31:ssä tiistaina kello 16.00. Nykyään Catanin paikalla sijaitsee Marimekon myymälä ja Eurooppatalo.

Suomen Palloliitto perustettiin 19.5.1907 Ravintola Catanissa Helsingissä. Perustavaan kokoukseen osallistuivat Unitas (Helsinki), Polyteknikkojen Urheiluseura (Helsinki), Stjernan (Helsinki), Viborgs Hockeyklubb (Viipuri), Åbo Idrottsvänner (Turku), Turun Jalkapalloseura ja Idrottens Vänner (Kokkola).