SPL Länsi-Suomen uudistukset sääntöihin ja määräyksiin

Alla on listattu SPL Länsi-Suomen sääntöihin ja määräyksiin tulleita muutoksia kaudelle 2018.

• Miesten Kolmosta koskeva SK-pelaajasääntö on uudistettu. Se löytyy piirin erillismääräyksistä kohdasta 6. SK-pelaajasääntö.
    • Miesten Kolmosessa live-seuranta on pakollinen.
    • Piiricupin pelikieltoja koskeva sääntökohta on yhtenäistetty mm. Regions’ Cupin kanssa saman kaltaiseksi.
    • Miesten Vitosessa on käytössä edestakaiset vaihdot. Vaihtosäännön muutos vaikuttaa myös siihen, että jatkossa sijoituksen tasapisteissä ratkaisee ensisijassa keskinäiset ottelut (aikaisemmin koko sarjan maaliero).
    • Naisten ja ikämiesten 8v8-sarjojen maalipotkua ja maalivahdin avausta koskeva sääntö uudistettiin. Samalla loppuihinkin ikämiessarjoihin tuli voimaan normaali paitsiosääntö. Nyt kaikki 12v ja vanhempien 8v8-sarjat pelataan muuten samoilla säännöillä, mutta P14 8v8, P15 8v8, P17 8v8 ja T15 8v8 -sarjoissa on edelleen voimassa jokeripelaajasääntö.Epäsuoran vapaapotkun paikka hyökkäysalueen rangaustusalueella on päätyrajan suuntaisen rangaistusalueen rajalta
    • Määräaikaisesti siirretty pelaaja ei saa pelata omaa emoseuraansa vastaan virallisessa ottelussa.
    • Nuorten sarjoissa viimeisestä ylemmän sarjatason otteluista saa jatkossa siirtyä enää 3 pelaajaa saman ikäluokan alemman sarjatason 8v8-otteluun. 11v11-otteluihin saa siirtyä edelleen 4 pelaajaa.
    • Piirisarjoissa yli-ikäisyyslupien myöntämistä on lievennetty ja enää esim. lupien kokonaismäärää ei ole rajoitettu. Ottelukohtaiset yli-ikäisten määrät säilyvät kuitenkin ennallaan. Erityisesti tyttöpelaajien osalta yli-ikäisyyssääntöön on tullut muutoksia sekä tyttöjen- että poikien sarjoissa pelaamiseen.
    • SPL:n nuorten lopputurnausten (P/T13-15 I- ja II-taso) paikat määräytyvät uudella tavalla suoraan sarjasijoitusten mukaan.
    • Nuorten sarjoissa on lievennetty kentältä poistamisen seurauksena tulevia automaattisia pelikieltoja.​ Taulukko löytyy piirin erillismääräyksistä kohdasta 17. Pelikiellot.

Muutama tärkeä erotuomaritoiminnon asia seuroille tiedoksi ja välitettäväksi eteenpäin seuran sisällä:

1) Sarjoissa, joissa on edestakainen vaihto, vaihdon voi suorittaa pelin ollessa käynnissä

- vaihtopaikka oman teknisen alueen lähettyviltä
    Huom! Kentälle menevä pelaaja ei saa mennä kentälle ennen kuin kentältä poistuva pelaaja on poistunut kentältä!

2) Kannattaa tutustua Kaikki Pelaa -sääntöihin
    - mm. 8 vuotiaissa ja nuoremmissa on käytössä ainoastaan sivurajakuljetus, sivurajapotku/syöttö on jäänyt pois

3) Toivomme, että seurassa pohditaan ainakin aikuisten alempien sarjojen otteluiden sijoittamista myöhäisiin arki-iltoihin, jos suinkin mahdollista

- tällä vältetään viikonlopun pelien ruuhkautuminen, kun liiton pelit luonnollisesti ovat pääsääntöisesti silloin