SPL käynnisti UEFA:n pro-lisenssi koulutuksen

Suomen Palloliitto sai vuonna 2002 Euroopan jalkapalloliitolta (UEFA) 14. maana Euroopassa oikeuden myöntää ammattivalmentajille UEFA:n pro-lisenssi sertifikaatteja. Pro-lisenssi todistaa, että valmentaja on suorittanut UEFA:n hyväksymän ammattivalmentajatutkinnon. Suomessa koulutus perustuu jalkapallovalmentajakoulun (JVK) suorittamiseen, kansainväliseen kokemukseen ja päätoimiseen valmentamiseen.
      UEFA:n vaatimuksesta ennen vuotta 2002 JVK:n suorittaneet valmentajat voivat saada UEFA:n pro-lisenssin osallistumalla täydennyskoulutuksena toteutettavaan pro-JVK-kurssiin. Vuoden 2003 koulutukseen osallistuu huomattava osa johtavia suomalaisia ammattivalmentajia. Koulutusta ulkomailla

Koulutus sisältää kolme kahden vuorokauden kotimaan jaksoa sekä viikon tapahtuman ulkomailla. Kotimaan jaksoilla on kansainvälisen jakson palautteen lisäksi aiheina muun muassa paineiden hallinta, tiimityöskentely, esiintyminen ja talenttien kehittäminen (Alle 17-vuotiaiden MM-lopputurnaus).

Ulkomaan jaksot toteutetaan 3-5 valmentajan pienryhmissä. Jaksoilla tutustutaan seuroihin ja tarkkaillaan otteluita muun muassa Englannissa, Skotlannissa, Hollannissa, Belgiassa, Italiassa ja Portugalissa. Ensimmäinen ryhmä- Keith Armstrong, Ari Hjelm ja Harri Kampman- palasi Suomeen sunnuntai-iltana vierailtuaan seuroissa ja otteluissa Englannissa ja Skotlannissa.

Vuoden 2002 JVK-kurssin valmentajista Ilkka Mäkelä (MyPa, kurssin priimus), Markku Palmroos (Allianssi) sekä Jari Pyykölä (KuPS) ovat oikeutettuja koulutuksensa ja valmentajakokemuksensa perusteella hakemaan jo nyt UEFA:n pro-lisenssiä.

Pro-JVK-2003 koulutukseen osallistuvat:

Keith Armstrong, HJKSixten Boström, FF JaroHannu Haverinen, Suomen Palloliiton liittovalmentajaAri Hjelm, Tampere UnitedOlli Huttunen, FC HakaJukka Ikäläinen, Suomen Palloliitto (U21)Harri Kampman, FC LahtiMarkku Kanerva, ViikingitJari-Pekka Keurulainen, Suomen Palloliitto (A-maajoukkue)Kimmo Lipponen, Suomen Palloliiton liittovalmentajaPertti Lundell, FC InterJuha Malinen, MyPaAntti Muurinen, Suomen Palloliitto (A-maajoukkue)Ari Tiittanen, AllianssiHannu Touru, -

Koulutuksen järjestelmistä ja organisoinnista vastaavat:

Jyrki Heliskoski, Suomen Palloliiton valmennuspäällikköJanne Lindström, Suomen Palloliiton koulutuspäällikköJarmo Matikainen, Suomen Palloliiton huippujalkapallopäällikköPekka Luhtanen, professoriTimo Liekoski, Suomen Palloliiton valmentaja (nuorten maajoukkueet)Kari Ukkonen, Suomen Palloliiton valmentaja (U21)

Lisätietoja:SUOMEN PALLOLIITTOJyrki Heliskoski, valmennuspäällikköGSM 040 823 5267

SUOMEN PALLOLIITTOJan Lindström, koulutuspäällikköGSM 040 823 5351