SPL 100: Juuso Waldenin syntymästä 100 vuotta

Suomen Palloliittoa vuodet 1953 – 1963 johtaneen Juuso W. Waldenin syntymästä on torstaina (5.4.) kulunut 100 vuotta. Valkeakosken suurmies muistetaan rautaisena jalkapallojohtajana, jolla oli vahva näkemys lajin kehittämisestä Suomessa.
      Suomen Cupin isä

Juuso Waldenin nimi tulee yhä usein esille, sillä hän perusti Suomen Cupin 1950-luvulla. Walden lahjoitti cupin kiertopokaalin, Antero Nymanin muistopalkinnon, Palloliitolle vuonna 1954. Walden oli samoihin aikoihin palkkaamassa A-maajoukkueen valmentajaksi saksalaista Kurt Weinreichia.

Waldenin oma seura oli Valkeakosken Haka, jota Yhtyneitä Paperitehtaita myöhemmin johtanut jalkapallovaikuttaja oli perustamassa. Työstään jalkapallon parissa Walden sai jo vuonna 1947 SPL:n ainaisjäsenyyden. Myöhemmin Waldenilla oli myös lukuisia kansainvälisiä edustustehtäviä lajin kattojärjestöissä FIFA:ssa ja UEFA:ssa.

Waldenin meriitteihin kuuluu myös TUL:n ja SPL:n suhteiden syventäminen, vaikka häntä pidettiinkin pitkään SVUL:n miehenä.

Juuso Walden kuoli vuonna 1972. Suomen Palloliitto muistaa lämmöllä edesmenneen puheenjohtajan työtä suomalaisen jalkapallon hyväksi.

Lisätietoja:SUOMEN PALLOLIITTOSami Terävä, viestintäpäällikkö(09) 7421 5233, GSM 040 823 5233[email protected]