Soile Ojala Hall of Fameen

Naisten A-maajoukkueen entinen kapteeni Soile Ojala on nimetty suomalaisen jalkapallon kunniagallerian, Hall of Famen, 66. ikoniksi.

Ojalan maajoukkueura alkoi vuonna 1985 ja hän pelasi urallaan 59 maaottelua, joka oli harvinaisen paljon aikana, jolloin maaotteluita pelattiin huomattavasti nykyistä vähemmän.

Vuoden jalkapalloilijaksi naisissa vuonna 1989 valittu Ojala edusti seurajoukkuetasolla Hämeenlinnan Pallokerhoa, Kiffeniä, Kaunis Nainen Futista, PP-Futista, Helsinki Unitedia, Hammarby IF:ää ja Malmin Palloseuraa.

Nykyään entinen maajoukkuekapteeni, 57, työskentelee rahoitusalalla. Ojala nimettiin Hall of Fameen Helmareiden Irlanti-ottelun yhteydessä.

Hall of Fameen nimettyjä henkilöitä kutsutaan nimellä Ikoni. Soile Ojala on Hall of Famen 66. ikoni.

Suomalaisen jalkapallon kunniagalleria, Hall of Fame perustettiin vuonna 1993. Toimikunnassa, joka valitsee jäsenet, on Suomen Palloliitto, Suomen Urheilumuseo, Suomen Jalkapallomuseo ja Jalkapallotoimittajien Pallo-Kopla ry edustettuina.

Kunniagalleriaan voidaan valita suomalaisen jalkapallon hyväksi tehdystä työstä ansioituneita pelaajia, valmentajia, erotuomareita, järjestö- ja seurajohtajia tai muita jalkapallon parissa toimineita henkilöitä. Henkilö voi päästä kunniatauluun lopetettuaan aktiiviuran vähintään kolme vuotta sitten. Jalkapallomuseo ylläpitää ja kehittää Hall of Famen aineistoa omissa museotiloissaan.

Urheilumuseon Hall of Fame-sivut >>