Sisäministeri Holmlund vihki Ulvilan uuden kentän

Tekonurmikenttien rakentamisessa on vauhti päällä. Ne ovatkin tällä hetkellä maan rakennetuin liikuntapaikkatyyppi. Nyt tänään vihityllä kolmannen sukupolven tekonurmella kirmaa jo sadat Sinettiseura FC Ulvilan juniorit omassa Eurooppaturnauksessaan.
      Satakunnan piirin toinen tekonurmikenttä otettiin juhlavasti käyttöön.

Ulvilan Mynsterin tekonurmen vihkivät käyttöön sisäministeri Anne Holmlund, kaupunginjohtaja Arto Saarinen, Ulvilan kaupunki, olosuhdepäällikkö Tero Auvinen, Suomen Palloliitto ja kentän eteen runsaasti töitä tehnyt puheenjohtaja Ari Lehtonen, Vanhankylän Alku ry (FC Ulvila).

Uuden kentän valloittivat ensimmäisenä  FC Ulvilan 4–8-vuotiaiden tyttöjen ja poikien Eurooppaturnauksen joukkueet. Pelit pelataan eri ikäryhmistä muodostetuin sekajoukkuein. Turnaus on järjestetty Ulvilassa jo 12 kertaa, vuodesta 1995 lähtien ja toimii seurahengen kohottajana.

Vain mielikuvitus rajana kentän monipuoliselle käytölle

Mynsterin jalkapallokenttä on ns. kolmannen sukupolven tekonurmi. Kentän koko on 103 x 66 metriä, eli se on 13 m pidempi ja 6 m leveämpi kuin vanha nurmikenttä. Harjoituskauden piteneminen ja harjoitustuntimäärän kasvu auttavat ulvilalaisia nostamaan jalkapalloharjoittelun laadun niiden joukkueiden tasolle, jotka talvisin harjoittelevat esimerkiksi Karhuhallissa Porissa.

- Kenttää voidaan käyttää moneen muuhunkin tarkoitukseen kuin vain jalkapallon pelaamiseen, esimerkiksi vanhusten ja lasten liikuntatapahtumiin. Vain mielikuvitus on rajana, FC Ulvilan puheenjohtaja Ari Lehtonen kertoo.

Ulvilan kaupunki on kunnostanut myös Mynsterin kentän ympäristöä. Uusi leikkipuisto palvelee niin alueen lapsiperheitä kuin kentän käyttäjiäkin.

Tekonurmessa pehmeä pinta ja hyvä iskunvaimennus

Saltex Oy:n toimittaman tekonurmikentän ominaisuuksia ovat pehmeä, tasainen ja säännöllinen pinta, hyvä iskunvaimennus sekä hyvät pallon ponnahdusominaisuudet. Kentälle ei myöskään muodostu liejua. Tekonurmi tarjoaa pelaajille vakio-olosuhteet pelata.

Oikein hoidettuna tekonurmen yksi suurimmista hyödyistä on pitkä käyttöikä ja kulutuksenkestävyys. Tekonurmen normaali vuotuinen käyttö on noin 1 500 tuntia, mutta sen käyttötunnit voivat yltää jopa 4 400 tuntiin vuodessa (tietolähde: Saltex Oy:n www-sivut).

LISÄTIETOJA

FC Ulvila / Vanhankylän Alku ry´puheenjohtaja Ari Lehtonen044 538 3777, www.fculvila.net

Ulvilan kaupunkitekninen johtaja Juha Hjulgren0400 134 633, [email protected]

Suomen Palloliittoolosuhdepäällikkö Tero Auvinen040 823 5243, [email protected]