Seurojen Äänessä seurojen ääni kuului monin tavoin — Seinäjoen seminaarin ideat kootusti

• Seuratoiminta

Tämä blogikirjoitukseni kirjaa päähuomioni Seurojen Ääni -seminaarin esityksistä sillä idealla, että lukija voi sukeltaa itselleen kiinnostaviin teemoihin helposti ottamatta heti haltuun koko materiaalia. On tosin todettava, että tässä on vain yhden ihmisen kokemuskupla, joten virhemarginaali kiinnostavampien ilmiöiden nostamiseksi on varsin suuri.

Seminaarin Vetäjä avoimuuden airuena

Seminaari alkoi SJK-junioreiden puheenjohtajan ja seminaarin kulkua johtaneen Jukka Saarijärven esityksellä seurastaan. Seuran yleisesittely alleviivasi sitä kulttuurinmuutosta, jota suomalainen jalkapallo tällä hetkellä käy läpi. Avoimuus ja jakamisenkulttuuri näkyvät nyt yhteisessä tekemisessä ja tästä esimerkkinä Saarijärven esittelemät SJK-junioreiden harrastamisen hintaan liittyvät tiedot.

Tästä SJK-junioreiden/ Saarijärven esitysmateriaaliin
Tästä HUU TV:n klippiin esityksestä

Ari Murtonen suomalaisen jalkapallon johtamisesta tulevaisuudessa

Ari Murtonen, Palloliiton hallituksen jäsen ja Länsi-Suomen piirin pj esitteli Seurojen Palloliiton hallintomallia eli sitä, kuinka seurat tulevaisuudessa johtavat Palloliittoa. Erityisen tärkeä rooli tulee olemaan päävalintojen omilla alueellisilla ja valtakunnallisilla kehitysryhmillä.

Tästä Murtosen esitysmateriaaliin
Tästä HUU TV:n klippiin esityksestä

Pasi Lehtonen iski tiskiin kasan palveluita, joita seura voi tuottaa

19 vuotta Pallo-Iiroissa toiminut Pasi Lehtonen vyörytti seuraväen silmien eteen poikkeuksellisia lukuja ja niiden takana olevia konsepteja. Raumalaisen Pallo-Iirojen taloudellinen rakenne on kiinnostava, sillä se on onnistunut kutistamaan jäseniltä perittävien maksujen osuuden kokonaisvarainhankinnasta hieman yli 20%:iin. Omalla palvelutoiminnalla se kerää kolmanneksen ja sponsorituloilla sekä avustuksilla loput toimintansa rahoittamisentarpeesta.

Pallo-Iirot kerää vuosittain omalla toiminnallaan lähes 300 000€. Esityksen pääpointti ei kuitenkaan ollut tämä vaan kokoelma niistä palveluista, joilla seura tähän tulokseen pystyy pääosin kuntayhteistyöllä. Yhteistyö on syventynyt sinnikkäällä tekemisellä askel askeleelta.

Esityksessä mielenkiintoisena pointtina nousi esiin myös, kuinka Iirot rekrytoivat uusia valmentajia. Nuorten kesätyöt pallokouluissa avaa osaavimmille paikat seuran ikäkausijoukkueidenvalmentajina ja lopulta mahdollisesti työn seuran päätoimisena valmentajana.

Tästä Pallo-Iirojen/ Lehtosen esitysmateriaaliin

Seurakehityksen 5 teesiä -viitekehys menestyksekkäälle seurakehittämiselle

Itse esittelin seurojen menestymiseen viitekehyksen 5 teesillä. Menestyvä seura tarvitsee elinvoimaisuutta, vetovoimaisuutta, pitovoimaisuutta, valovoimaisuutta ja hevosvoimaisuutta. Esityksen aikana seurat saivat tehtäväkseen miettiä, miten määritellään oman seuran menestyminen. Tavoitteen kirkastamisen jälkeen etsittiin kunkin seuran vahvuuksia, kehitettäviä asioita ja voimavaroja, jolla tulos saadaan aikaan. Lopulta mietittiin lyhyellä aikajänteellä tehtäviä seuraavia pieniä askelia menestyksen saavuttamiseksi ja sitä, millaista tukea Palloliiton tulisi tarjota, jotta menestyksen edellytykset paranisivat. Esityksessä löytyy sanapilvi, joka syntyi seurojen vastauksista tarvittavista menestyksen edellytyksistä Palloliitolta.

Tästä Yli-Rinteen esitykseen
Tästä HUU TV:n klippiin esityksestä

Suomen suurin seura ILVES esitteli johtamismalliaan

Sunnuntain avasi Ilveksen puheenjohtaja Kari Pansion esitys oli kuin seurajohtamisen peruskurssi. Esityksen materiaali on rakennettu niin, että jälkikäteenkin saa Pansion pointeista helposti kiinni. Itselle jäi johtamisen prosesseista mieleen erityisesti eri asioiden dokumentoimisen tärkeys sekä hallinto-ohje. Hallinto-ohje on selkeä dokumentti siitä, kuinka ja kuka päätökset tekee millaisistakin asioista. Pansion esityksessä on oivallinen lista siitä, mitä hallinto-ohje voisi sisältää.

Tästä Ilveksen / Pansion esitysmateriaaliin
Tästä HUU TV:n klippiin esityksestä

Viesti, viesti tarinaa kertoen kehotti Mesikämmen

Twitterin mikrovaikuttaja (15 000 seuraajaa) ja viestintäalan ammattilaisen uskottavuudella seuraviestinnän lähtökohtia esitellyt Jani Mesikämmen (@Karhuherra) esitteli ensin Länsi-Suomen seuroille tehdyn viestintäkyselyn tuloksia ja analysoi niitä.

Tämän jälkeen Mesikämmen paketoi viestinnälle 5 teesiä, jotka kuuluivat
1. Kaikki lähtee pelikirjasta
2. Mestarit tehdään harjoituskentällä
3. Tiimi tarvitsee identiteetin
4. Halua palloa
5. Välillä kolisee omiin
Käy tsekkaamassa, mitä otsikoiden takaa löytyy ja ala kertomaan seurastasi uuden tasoisia tarinoita ja varaudu myös siihen, että tarvitset kriisiviestintää.

Tästä Mesikämmenen esitysmateriaaliin
Tästä HUU TV:n klippiin esityksestä

Myös kilpatoiminnan ja pelaajan laadukkaan arjen osalta seminaarissa esitykset

Koska seminaari oli jakautunut sunnuntaina kahteen paikkaan, minulta jäi kaksi tärkeää esitystä kuulematta.

Yhteisjoukkuetoiminnasta kertoi EuPan/Pallo-Iirojen Markus Nurmi.

Tästä EuPa/Pallo-Iirojen / Nurmen esitysmateriaaliin

Seurayhteistyöstä taitokoulujen muodossa kokemuksiaan jakoi Kari Salin Etelä-Pirkanmaan taitokoulusta.

Tästä Etelä-Pirkanmaan taitokoulun/ Salinin esitysmateriaaliin

Onnistuneet seminaaripäivät!

Seurojen Ääni lännen alueella toteutui niiden tavoitteiden mukaan, jotka järjestäessä oli. Hyvien ideoiden jakaminen, seurojen keskinäinen kohtaaminen ja seurojen äänen välittyminen Palloliiton tekemiseen toteutuivat hienosti. Onnistumiseen vaikutti eritysesti aktiivinen ja osallistuva seurajengi sekä ajatuksiaan mietitysti jakaneet esiintyjät. Kiitos!

Seuraavaksi ideoita jaetaan Mikkelissä ja Helsingissä 1.-2.2.2019. Olkaa kuulolla!

Näillä sanoilla Murtonen veti seminaarin yhteen

Veli-Matti Yli-Rinne, kehityspäällikkö (Seurojen Palloliitto)

- - -

Blogi on osa Seurojen Palloliitto -viestintää. Viestinnän kokonaisuus on koottuna Seurojen Palloliitto -sivujen "Tarinat ja blogit" osiossa >>