Seuroille 400 000 euroa valmennusosaamisen kehittämistukea – Osaavien valmentajien määrä ja seurojen yhteistyö kasvaa

Palloliiton hallitus päätti kokouksessaan 23. elokuuta valmennusosaamisen kehittämistuista 2022-2023. Tukea jaetaan 30 seuralle kaikkiaan 400 000 euroa hakemusten ja hakukriteerien perusteella.

Valmennusosaamisen kehittäminen on suomalaisen jalkapallon strategian ytimessä. Yksi keskeinen toimenpide tavoitteen saavuttamiseksi on osaavien ja koulutettujen valmentajien määrän lisääminen.

Valmennusosaamisen kehittämistuki (VOK) lisää osaavien ja koulutettujen valmentajien määrää seurojen arjessa. Aiempi Tutor- ja Seurayhteisön valmennusosaamisen kehittämistuki yhdistyvät yhteisen nimikkeen alle. Nimimuutosten tavoitteena on kuvata aiempaa paremmin valmennusosaamisen kokonaisvaltaista luonnetta seuraympäristössä. Vuosille 2022-2023 tuki on jaettu kahteen kategoriaan.

Näistä kahdesta Valmennusosaamisen kehittämistuesta suurempi on 25 000 euroa vuodessa. Tukisummaa saivat hakea Palloliiton jalkapallon laatujärjestelmässä tasoilla 3, 4, ja 5 olevat seurat.  Tuen saavalta seuralta edellytetään vähintään neljää yhteistyöseuraa ja kokoaikaisen valmennusosaamisen kehittäjän nimeämistä tehtävään.

Tukea jaettiin yhdeksälle seuralle. 25 000 euron tukea saavat seurat ovat:

FC Honka, FC Inter, FC Lahti, Helsingin Jalkapalloklubi, Ilves Ry, Kuopion Palloseura, Rovaniemen Palloseura,  SJK- juniorit ja VPS-juniorit.

FF Jaro Junioreiden ja JJK Junioreiden kohdalla pienempi ja suurempi valmennusosaamisen kehittämistuki yhdistettiin ja jaettiin tasaisesti niiden kesken. Molempien tukisumma on 16 250 euroa.

Pienempi 7 500 euron tukisumma oli kohdennettu haettavaksi Palloliiton jalkapallon laatujärjestelmässä tasoilla 2-5 oleville seuroille. Tuen saavalta seuralta edellytetään vähintään kahta yhteistyöseuraa. Tukisumma sisältää 375 tunnin työpanoksen seurayhteisön kokonaisvaltaiseen valmennusosaamisen kehittämiseen. Tukea jaetaan 19 seuralle.

7 500 euron tukea saavat seurat ovat:

FC Jazz juniorit, FC Kasiysi, FC Kontu, FC KTP Juniorit, FC Reipas, Haukiputaan Pallo, Kaarinan Pojat, Leppävaaran Pallo, Mikkelin Palloilijat, Musan Salama, Pallo-Iirot, Pallokerho Keski-Uusimaa, PEPO Lappeenranta, PK-35, Oulun Luistinseura, Oulun Naisfutis, Tampereen Pallo-Veikot, Tervarit Juniorit ja Turun Palloseura.

Seurojen yhteistyö syvenee

Päätoimisella valmennusosaamisen kehittäjällä (VOK-tuki 25 000€) on kokonaisvastuu seurayhteisön valmennusosaamisen ja sen päivittäisen käyttöönoton kehittämisestä omassa seurassa ja yhteistyöseuroissa. Hän vastaa muun muassa SPL koulutusten järjestämisestä, seurayhteisön valmentajien koulutusrekisterin ylläpidosta, valmentajaverkoston toiminnan organisoinnista ja osaamisen käyttöönoton syventämisestä päivittäisessä valmennustyössä yhteistyössä Palloliiton ja seuran valmennusvastaavien kanssa.

Valmennusosaamisen kehittämistuen (7500€) tavoitteena on vahvistaa valmennusosaamisen vaikuttavuutta ja koulutettujen valmentajien määrää sekä ydin- että yhteistyöseuroissa. Valmennusosaamisen kehittämistuen avulla tuetaan seurayhteisön alle 12 -vuotiaiden valmentajien arkivalmennuksen laatua.

- Hakemusten ja tulosten analysoinnissa huomasimme koulutusten jakaantuvan melko tasaisesti ydin- ja yhteistyöseuroihin ja joissakin seurayhteisöissä yhteistyöseurojen valmentajia koulutettiin jopa ydinseuraa enemmän.  Valmennusosaamisen kehittämistuet ovatkin siten edistäneet seurojen yhteistyötä osaavien ja koulutettujen valmentajien määrään kasvattamisen ohella, Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie kertoo.

Lisätietoja:

VOK- tuki 25 000 €: Matti Lähitie, Koulutuspäällikkö, [email protected]
    VOK- tuki 7500 €: Santeri Suvala, Lapsuusvaiheen valmennusosaamisen päällikkö, [email protected]