Seurayhteisön valmennusosaamisen kehittäjä -pilotit käynnistyvät

• Seuratoiminta

Seurojen Palloliiton viimeistely tapahtuu vuoden 2019 aikana. Valmennusosaamisen eri prosessit ja koulutukset on tavoitteena viedä tehokkaasti mahdollisimman lähelle pelaajien ja valmentajien arkea.

Laatujärjestelmän tason viisi kehitysohjelmaseuroille suunnattu seurayhteisön valmennusosaamisen kehittäjä -pilotti on ensi askeleita kohti 2020-luvun Palloliittoa. Ohjelmaan valittiin neljä seuraa: Ilves, FC Inter, HJK ja SJK. KuPS:n kanssa suunnitelmaa syvennetään vielä kevään aikana alueellisen koulutusvastuun toteuttamisesta alueen seuroissa.

Kyseisessä roolissa henkilöllä on kokonaisvastuu seurayhteisön valmennusosaamisen kehittämisestä. Ydinseuran lisäksi toiminnassa on mukana yhteistyöseurat, joiden valmentajien koulutuksista hän vastaa Futisvalmentajastartista ja ikävaihekoulutuksiin sekä myöhemmin aina UEFA C-tasolle asti.

Valmennusosaamisen kehittäjä vastaa seurayhteisön seurojen valmentajarekisteristä ja toimii kokoavana voimana eri koulutuksiin verkoston valmentajille ja valmennuspäälliköille. Lisäksi hän tukee Palloliiton henkilöstöä Huuhkaja- ja Helmaripolun pelaajakehitystapahtumien organisoimisessa ja toteuttamisessa. Henkilöltä vaaditaan soveltuvaa pedagogista koulutusta ja UEFA B -lisenssiä tai suunnitelmaa sen toteuttamisesta.

Toimintamalli käynnistyy kevään 2019 aikana ja sitä on tavoitteena laajentaa Seurojen Palloliiton myötä. Rahoitus koostuu Palloliiton tuesta sekä ydinseuran että yhteistyöseurojen osuudesta.

- "Jokaisella lapsella ja nuorella on osaava ja koulutettu valmentaja” -unelma vaatii koko suomalaisen jalkapalloperheen yhteistä ponnistelua. Ilman samansuuntaista toimintaa ja suurta panostamista valmennusosaamisen kehittämiseen emme voi haaveilla visiostamme. Tämä vaatii vahvaa resurssien suuntaamista valmentajien kouluttamiseen, jolla takaamme sen, että mahdollisimman moni pelaaja pääsee tavoittelemaan omaa huippuaan mahdollisimman pitkään, toteaa Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen.

• Valmentajat