Seuratuki vuodelle 2021 haettavissa

• Seuratoiminta
  • Jalkapalloharrastus
  • Alueuutiset

Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratuki lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien edistämiseen on nyt haettavissa. Seuratoiminnan kehittämistuki (seuratuki) on tarkoitettu lasten ja nuorten liikuntaharrastuksen lisäämiseen sekä monipuolisen organisoidun liikunnan kehittämiseen.

Seuratuen tavoitteena on edistää matalan harrastuskynnyksen toimintaa lasten ja nuorten liikunnassa ja lisätä toiminnan monipuolisuutta uusien lajien kautta. Lisäksi avustuksella voidaan tukea vähävaraisten perheiden lasten ja nuorten liikuntaharrastusta.

Seuratoiminnan kehittämistuen jakamisesta vastaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Vuoden 2021 hakuaika Suomisportissa on 13.11.2020 - 18.12.2020 klo 16.15. Päätökset avustuksista pyritään tekemään 30.4.2021 mennessä.

Hankkeen suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Tässä muutamia vinkkejä seuratuen hakemiseen:

1. Tutustukaa OKM:n seuratuki 2021 ohjeisiin. Haku avautuu 13.11.2020 ja päättyy 18.12.2020 klo 16.15.
  2. Hakekaa käyttöoikeudet Suomisportiin, jossa hankehakemus tehdään.
  3. Hankehakemus tehdään sähköisesti Suomisportissa, hakuajan puitteissa. Hakemukseen tulee liittää yhdistysrekisteriote, josta ilmenee hakijan viralliset nimenkirjoittajat.
  4. Hakemuksen lähettäminen vaatii vahvaa sähköistä tunnistautumista. Tunnistautumisen voi (hakemuksen lähettämishetkellä) tehdä vain seuran nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Kannattaa tarkistaa tämäkin asia valmiiksi jo etukäteen ja varata hakemuksen lähettämishetkeen aikaa.
  5. Seuralle on tarjolla sparrausapua lajiliiton alueiden seurakehittäjiltä sekä liikunnan aluejärjestöistä
  6. Hankeavustusta haetaan vuodeksi kerrallaan (hankekausi 12 kk). Hankkeiden kesto voi olla enintään kaksi vuotta, jolloin nyt haetaan ensimmäinen hankevuosi (12 kk) sekä esitetään hakemuksessa alustava koko hankkeen kustannussuunnitelma tai toisen hankevuoden talousarvio sekä koko hankkeen toimintasuunnitelma.
  7. Tuen maksimisumma on 25 000 euroa. Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään 75 prosenttia avustettavan toiminnan tai hankkeen hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista.

Lisätietoa Seuratuesta Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta.

Aiempien vuosien myönnetyt avustukset löytyvät ministeriön sivulta.

Suomisportin tukihakupalvelu

Seuratukea haetaan Suomisportin tukihakupalvelun kautta, jonne tarvitaan käyttöoikeudet etukäteen. Urheiluyhteisön yhteiseen digipalveluun Suomisportiin on avattu uusi palvelu seuroille, seurojen tukihakupalvelu, missä voi hakea opetus- ja kulttuuriministeriön seuratukea.

Seuroissa tukihakemuksia täyttävien henkilöiden tulee hakea palveluun seuralle ja itselleen ennakkoon käyttöoikeus. Käyttöoikeuksien haku on käynnistynyt >>

Käyttöoikeudet kannattaa ehdottomasti hakea ajoissa jo nyt, jotta ne myös ehditään hyväksyä ajoissa. Älkää jättäkö seurassanne tätä asiaa viime tinkaan!

Lisätietoja ja sparrausta:
Eteläinen alue: Lasse Keski-Loppi, Kalle Parviainen, Silja Ranta