Seuraparlamentti vahvisti vuoden 2020 tilinpäätöksen

Suomen Palloliiton Seuraparlamentti kokoontui sääntömääräiseen kevätkokoukseensa etäyhteyksien kautta perjantaina 7. toukokuuta.

Seuraparlamentti sai katsauksen Palloliiton vuoden 2020 toiminnasta ja taloudesta. Vuosi 2020 oli ensimmäinen vuosi organisaatiouudistuksen jälkeen, eli aiemmin piiriyhdistyksissä tehty toiminta oli nyt hallinnollisesti Suomen Palloliitto ry:n sisällä.

Toteutunut vuosi oli pandemiasta johtuen hyvin erilainen kuin talous- ja toimintasuunnitelmaa laadittaessa oli ajateltu. Kilpailutoimintaa ja erityisesti maajoukkuetoimintaa jouduttiin supistamaan paljon, ja käytännössä ainoastaan aikuisten maajoukkueiden toiminta pyöri lähes normaalisti. Miesten jalkapallon EM-kisat kuitenkin siirrettiin vuodella eteenpäin.

Toiminnan volyymi oli reilusti budjetoitua alhaisempaa, mutta tasapaino pystyttiin säilyttämään. Palloliiton tuotot tilikaudella 2020 olivat 29,45 miljoonaa euroa ja kulut 29,21 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 237 000 euroa ylijäämäinen.

Vuosi oli myös ensimmäinen, kun Palloliitto laati konsernitilinpäätöksen. Konserniin kuuluvat Fanimo Oy sekä Jalkapallo-Säätiö. Koko konsernin liikevaihto oli 31,33 miljoonaa euroa ja kulut 31,10 ja tulos 234 000 euroa ylijäämäinen.

Seuraparlamentti vahvisti vuoden 2020 tilinpäätöksen ja myönsi liittohallitukselle vastuuvapauden.

Seuraparlamentti päätti pelipassien hintojen pitämisestä ennallaan kaudella 2022. Seurojen liittymismaksu Palloliittoon pidetään myös ennallaan, samoin kuin Palloliiton jäsenmaksu kaudelle 2022.

Seuraparlamentti sai lisäksi katsauksen aiemmin hyväksytyn strategian mukaisista strategiakauden 2021-2024 mittareista sekä tunnusluvuista ja hyväksyi hallituksen tekemän esityksen.

Hallitus päätti koronatuesta futsalseuroille

Palloliiton hallitus puolestaan kokoontui jo ennen Seuraparlamenttia perjantaina aamupäivällä etäyhteyksien kautta.

Hallitus käsitteli ja hyväksyi vuodelle 2021 A-maajoukkueiden kululisäykset, jotka kohdistuvat EM-kisoihin valmistautumiseen.

Hallitus hyväksyi myös kilpailutoiminnon esityksen futsalin kilpailukokonaisuudesta kaudelle 2021-22  (futsalsarjat, osallistumismaksut, futsalsäännöt ja määräykset 2021). Hallitus päätti myös Futsal-Liigoille suunnattavasta 75 000 euron koronatuesta.

Lisäksi hallitus sai raportin seurojen laatujärjestelmän ja lasten valmennuksen ydintaidot -projektien etenemisestä ja käsitteli strategiaprojektien seurantatyökaluja. ​

Hallitukselle annettiin myös selonteko kansainvälisistä asioista, koronatilanteesta, liikunnan rahoitustilanteesta 2022-2023 ja miesten Suomen Cupin uudistamisprosessin etenemisestä.