Seurakoulutus: Konfliktien ennaltaehkäisy ja sovittelu seuroissa

• Seuratoiminta

Seurassasi on syntynyt ristiriitatilanne, tiedätkö, miten niitä voisi ennaltaehkäistä jatkossa?
Haluatko oppia selvittämään seurasi sisäiset konfliktit mahdollisimman rakentavasti?
Kaipaatko tukea ja konkreettisia ratkaisumenetelmiä ongelmatilanteisiin?
Haluatko tietää, miten luodaan kohtaavaa ja kuulevaa seuratoimintaa, jossa konfliktit koetaan oppimisen paikoiksi?

Tervetuloa Konfliktien ennaltaehkäisy ja sovittelu seuroissa -koulutukseen 12.-13.1.2018. Koulutus on kohdistettu ennen kaikkea seuratoiminnan ytimessä toimiville; puheenjohtajille, toiminnanjohtajille, joukkueenjohtajakouluttajille, valmennus- ja junioripäälliköille. Tilaisuus järjestetään Palloliiton Helsingin piirin koulutustilassa osoitteessa Maistraatinkatu 5 (Winqvistinkatu 1). Kouluttajana toimii restoratiivinen työyhteisösovittelija ja yhdistys- ja vapaaehtoistoiminnan johtamisen ammattilainen Leena Saarela.

Koulutuksen pääteemat:
Kentän konfliktien kartoitus yhdessä (ennakkotehtävät)
Kohtaamisen ja kuulluksi tulemisen tärkeys
Tarpeiden merkitys sovittelun lähtökohtana
Sovittelun pelisäännöt ja vaiheet
Minä sovittelijana

pe 12.1.2018
klo 16.30 pientä purtavaa, kahvia ja teetä
klo 17 aloitus ja alkusanat (Ranta)
klo 21 päätös

la 13.1.2018
pientä aamupalaa
klo 9.30 aloitus
klo 12-13 lounas
klo 17 päätös (Ranta)

Ilmoittautuminen: Ole nopea, sillä koulutukseen pääsee vain 20 ensin sitovasti ilmoittautunutta. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, otetaan 1 hlö/seura. Ryhmä pidetään pienenä, jotta jokainen osallistuja tulee kuulluksi ja ryhmään onnistutaan rakentamaan tietty luottamus. Ilmoittaudu osoitteessa: http://splhelsinki.etapahtuma.fi/  Tarvittava palvelutunnus: sovittelu

Osallistumismaksu: 60€/hlö (sis. koulutuksen, materiaalin, ruokailut). Saat laskun ilmoittautumisen yhteydessä. Maksamalla osallistumisen vahvistat ilmoittautumisen.

Ennakkotehtävät:
1. Tutustu ”Konfliktien ennaltaehkäisy ja ratkaisu urheiluseuroissa” dokumenttiin. Mieti, mikä oman seurasi kohdalla toimii, mikä ei, miksi? Kerro 2-3 tärkeintä huomiotasi.
2. Kerro esimerkki vuorovaikutustilanteesta konfliktissa, jonka olisit toivonut ratkeavan eri tavoin. Miksi uskot, ettei asia ratkennut toivomallasi tavalla? Menikö vuorovaikutuksessa jokin pieleen? Kyseessä voi olla vain pientäkin mielipahaa/loukkaantumista aiheuttanut tilanne.
3. Mitä odotat koulutukselta?
4. Lähetä vastauksesi kouluttajalle osoitteeseen [email protected] viimeistään 9.1.2018.

Lisätietoja: Silja Ranta, seurakehityspäällikkö, p. (09) 229 29 123

• Helsinki