Seuraidentiteetti elää vahvana e-jalkapallossa

• Jalkapallosarjat
  • Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Juuso Tasku teki peliuran päättäneiden loukkaantumisten jälkeen paluun kasvattiseuraansa Ilvekseen, kun taas vantaalaisen Pyry Rajalan ja oululaisen Joel Niemelän tiet kohtasivat Kuopiossa.

E-jalkapallon Suomen Cupin ilmoittautumista on jatkettu su 24.1. klo 23:59 asti.
Seurat / joukkueet ilmoittautuminen Tason kautta >>
Pelaajat ilman joukkuetta ilmoittautuminen lomakkeen kautta >>

Seuraidentiteetti elää vahvana e-jalkapallossa

Tampereen Ilves on 24-vuotiaalle Juuso ”Jtasku” Taskulle tuttu seura. Tasku pelasi pitkään jalkapalloa Ilveksessä kohtuullisen menestyksekkäästi ikäluokkansa ykkösjoukkueessa. Teini-iässä 16-17-vuotiaana kärsityt polvivammat ja niitä seuranneet leikkaukset pakottivat kuitenkin iskemään nappikset naulaan.

Vuosia myöhemmin hän on jälleen palannut tuttuun kasvattiseuraansa, tällä kertaa virtuaalisilla jalkapallokentillä. Tasku muodostaa yhdessä Matias ”Masatial” Hännisen kanssa Ilveksen e-jalkapallojoukkueen, joka osallistui syksyn aikana kansalliseen eFutisliigaan. Talvella he pitävät Ilveksen lippua korkealla e-jalkapallon Suomen Cupissa.

Vaikka jalkapallokentillä Taskun ura päättyi ennenaikaisesti, hän edustaa nyt ylpeänä Ilveksen pelipaita päällä. Seuraidentiteetti on säilynyt juniorivuosista.

- Vaikken enää asukaan Tampereella, se on tietenkin itselle mieluisa seura. Kun tuli tietoon, että mahdollisuus Ilveksen edustamiseen e-jalkapallossa on olemassa, niin into oli totta kai todella iso. Oli todella kiva päästä tänne, Tasku sanoo.

Tasku itse oli yhteydessä Ilvekseen, kun tieto e-jalkapallojoukkueen perustamisesta levisi. Hän neuvotteli Hännisen itselleen pelitoveriksi, vaikka he eivät entuudestaan toisiaan tunteneet.

- Markkinoin meitä Ilvekselle kaksikkona. Olimme molemmat ilman seuraa siinä vaiheessa ja tiesin, että me olisimme todella hyvä kilpailullinen kaksikko.

- Minulla oli jonkin verran meriittejä edellisvuoden turnauksista ja sain heidät vakuuttuneiksi siitä, että olen sellainen pelaaja, joka kuuluu tänne. Saimme sovittua haastattelut ja sitä kautta päädyimme molemmat Ilvekseen.

Tasku kertoo Ilveksen olleen aktiivinen e-jalkapallotoiminnan kehittämiseksi. Seura hankki hänelle ja Hänniselle uudet konsolit vanhojen laitteiden tilalle. Tasku pitää seuran tukea todella motivoivana.

- Nyt, kun tässä on seura mukana, niin pelaaminen on paljon hienompi juttu. Saan sieltä paljon tukea. Ja muutenkin se, ettei pelaa pelkästään vain yksin, se on erinomainen asia.

- Jos yksin pelatessa menee välillä huonommin, se ei ole niin iso asia, mutta joukkueessa ei tietenkään halua pilata kaverin mahdollisuuksia, jolloin pitää patistaa itseään entistä ylemmäs.

E-urheilu yleisestikin on Suomessa vielä kehitysvaiheessa, mutta etenkin e-jalkapallon osalta pelaaminen on mennyt rutkasti eteenpäin lyhyessä ajassa. Etenkin korona-aika on osoittanut myös konservatiivisemmalle väelle, että muitakin jalkapalloilun muotoja on perinteisen tyylin lisäksi.

- E-futis ei ole riippuvainen vuodenajoista ja mahdollisuudet ovat paljon laajemmat. Jos tulee tällainen tilanne kuin nyt korona-aikana, meillä ei ole samanlaisia rajoituksia kuin normifutiksessa.

- Tällainen seuratoiminta on tietenkin vielä kehittelyvaiheessa ja opettelemista riittää paljon kaikille. Veikkaan, että koska on jalkapalloseura kyseessä, tätä halutaan jollain tavalla varmasti myös kaupallistaa enemmän. Lähitulevaisuudessa se voisi tietää esimerkiksi eri sponsoreiden mukaantuloa, striimauksia ja omia turnauksia. Itse en tietenkään ole missään johtotehtävissä täällä seurassa, joten en voi sen tarkemmin sanoa, Tasku naurahtaa.

- Mutta muutenkin tämä on uusi ulottuvuus Ilvekselle, kun e-urheilu on otettu mukaan. Seuralla on oikeasti todella paljon kiinnostusta viedä tätä paljon eteenpäin.

Kohtaaminen maantieteellisessä puolivälissä

Toisin kuin Tasku päätyi tietyllä tapaa takaisin kotiin palattuaan Ilvekseen, Kuopion Palloseuran Pyry ”PyrdeR6” Rajalan, 16, ja Joel ”Tsouel” Niemelän, 18, reitti e-joukkueeseen kulki eri polkua. Vantaalta kotoisin oleva Rajala ja oululainen Niemelä tutustuivat Twitch-suoratoistoalustan kautta noin vuosi sitten. Nyt he pelaavat yhdessä kuopiolaisen seuran riveissä.

- Haettiin paikkaa joukkueesta niin, että joko me molemmat tulemme tai sitten emme tule ollenkaan. Sieltä vastattiin melkein heti, että paikka on meidän, Rajala kertoo.

- Näytettiin omat CV:t ja kerrottiin, mitä meriittejä löytyy, ja se tosiaan kävi sitten nopeasti, Niemelä jatkaa.

Meriittejä nuorilta pelaajilta tosiaan löytyikin: molemmat kuuluvat Suomen parhaimmistoon ja maajoukkue-edustuksiakin heiltä löytyi jo ennestään turnauksien kautta.

Rajala on pienestä pitäen viihtynyt jalkapallokentillä. Hän on pelannut yli 10 vuoden ajan Vantaan Jalkapalloseurassa ikäluokkansa edustusjoukkueessa, mutta puoli vuotta sitten hän vaihtoi kilpailullisemmista peleistä harrastejoukkueeseen. Jalkapallo kulkee kuitenkin vahvasti mukana kaikessa tekemisessä.

- Jos en pelaa FIFA:a, pelaan varmaankin futista. Siinäpä se onkin, Rajala tiivistää.

Niemelällä ei ole omaa pelaajataustaa jalkapallosta lukuun ottamatta muutamia kokeiluja harjoituksissa, mutta lajia hän on kuitenkin seurannut tiiviisti.

- Futis on ollut laji, jota olen ykkösenä seurannut monia vuosia. Se lähti futiskorteista yli 10 vuotta sitten. Sen mukana aloin sittemmin pelaamaan FIFA:a, Niemelä kertoo.

- Silloin, kun en pelaa, keskityn lukio-opintoihin ja salibandytreeneihin ja muihin pallopeleihin kavereiden kanssa.

Rajala ja Niemelä ottivat innostuneina vastaan mahdollisuuden KuPS:n edustamisen eFutisliigassa.

- Olin todella innoissani, kun kuulin, että se alkaa. Kun aloin pelaamaan netissä, minulla oli yhtenä unelmana, että pääsisin joskus pelaamaan sarjaa, jossa on oikea sarjataulukko. Sellainen on kiehtonut minua pienestä asti, joten oli siistiä, kun Suomeenkin tuli tällainen sarja, Niemelä sanoo.

EFutisliigan saatua päätöksen heillä on seuraavaksi edessään Suomen Cupiin osallistuminen. Vaikka KuPS:aan kummallakaan ei ole aikaisempaa sidettä, heillä on vahva tunne siitä, että he edustavat Kuopion ylpeyttä.

- Totta kai tulee sellainen edustusfiilis. KuPS oli niitä seuroja, johon olisin muutenkin halunnut tulla, Rajala sanoo.

- Varsinkin, kun KuPS menestyy futiskentilläkin hyvin, halutaan menestyä e-kentilläkin yhtä hyvin, Niemelä lisää.

• eUrheilu