Seinäjoella onnistunut Futisstartti

• Seuratoiminta

SJK-juniorit järjesti Futisstartti-koulutuksia seuratoiminnan parissa aloittelevien lapsien vanhemmille sunnuntaina 13.9.

Seinäjoen OmaSp Stadionilla riitti vilskettä sunnuntaina 13.9. Kentällä oli käynnissä junioreiden pelit samaan aikaan kun stadionin kolmannen kerroksen ravintolassa pidettiin Futisstartti-koulutuksia.

- Täällä on käynnissä Seinäjoen Energialiiga, missä on joukkueita Lapualta ja Ilmajoelta ja näistä paikallisista on Sisua, Sepsiä ja SeMiä. Tämä on perinteinen, jokaviikkoinen pelitapahtuma, missä ei pelata tuloksesta, vaan peli-ilosta nauttien, SJK-junioreiden valmentaja Esa Haanpää kertoi.

Futisstartti -koulutukset ovat seurojen Suomen Palloliiton tuella järjestämiä tapahtumia, joiden avulla aloitteleville lapsipelaajille varmistetaan hauska, turvallinen ja kehittävä jalkapalloharrastus, jossa vanhemmat ovat aktiivisesti mukana. Futisstartti toteutetaan yhteistyössä Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppani LähiTapiolan kanssa.

SJK-juniorit lähti Futisstartti-projektiin mukaan, koska seura halusi tarjota vanhemmille hyödyllisen ja tiiviin koulutuksen, joka innostaa koko perhettä lähtemään aktiivisesti mukaan lapsen harrastukseen.

- Me olemme pyörittäneet jo useampana vuotena sellaista vanhempien koulutuspakettia. Palloliitto otti yhteyttä ja tarjosi tällaista mahdollisuutta, niin totta kai me tartuttiin siihen. Tämä on upea juttu, että päästään tekemään yhdessä tällaista pilottia. Vanhempia halutaan tietysti lisää mukaan, Haanpää kommentoi.

Kentällä käynnissä olleista peleistä huokui iloa ja intoa. Haanpään mukaan Energialiigassa näkee aitoa rakkautta lajia kohtaan.

- Tämähän on mahtava harrastus. Tässä kehittyy ihmisenä ja totta kai myös pelitaidot kehittyvät. Tästä harrastuksesta saa onnistumisia ja nautintoa. Olen aina ihmisille sanonut, että kun tänne Energialiigaan tulee, niin kannattaa tulla silloin, kun on itsellä huono päivä. Täällä näkee sen aidon ilon. Tämä on makea juttu minun mielestäni ja suosittelen tätä kaikille.

Opettavaiset koulutukset

SJK-juniorit piti päivän aikana kaksi Futisstartti-koulutusta vanhemmille. Kentän tapahtumat saattoivat varastaa joidenkin vanhempien mielenkiinnon, mutta koulutuksiin saatiin lopulta kiitettävä määrä osallistujia.

- Minun mielestäni oli ihan hyvä kokonaisuus. Harjoitteluahan tämä tietenkin on, kun on uudet materiaalit ja systeemit. Aina tietenkin oppimista tapahtuu myös itsellä, mutta olen hyvin tyytyväinen, kun on saatu sellainen napakka pieni infopaketti niille vanhemmille ja yritetty nimenomaan tehdä se siten, että asiat tulisivat yksinkertaisessa muodossa, SJK-junioreiden valmennusosaamisen kehittäjä Tuomas Nikupeteri totesi.

Futisstartti-koulutuksissa opitaan muun muassa seuran toiminnasta, arvoista ja työntekijöistä. Tapahtumissa käsitellään myös vanhempien, läheisten ja seuran roolia liikuntakasvattajana sekä vapaaehtoistyön merkitystä seuralle ja koko yhteiskunnalle.

Osallistujien aktiivisuus sai kiitosta Nikupeteriltä.

- Ainakin naamoista päätellen vanhemmat kuuntelivat tosi tarkasti ja tietenkin kouluttajat esittivät muutamia kysymyksiä ja yrittivät osallistaa heitä keskusteluun, niin kyllä sieltä paljon asiaa tuli.

Nikupeterin mukaan SJK-juniorit halusi keskittyä koulutuksessa lajista sekä seurasta ja siinä toimimisesta kertomiseen.

- Tärkeintä on se, että me tehdään niitä vanhempia tietoiseksi siitä, että mitä tämä jalkapalloharrastus on ja miten meidän seura toimii. Mielestäni tämä tuo jo sinällään todella paljon lisäarvoa.

SJK-juniorit perustaa useita tyttöjoukkueita

SJK-junioreiden toimintaan tulee tänä vuonna mukaan poikkeuksellisen paljon uusia perheitä, sillä seura on perustamassa useita uusia joukkueita tytöille.

- Tulin tähän mukaan tyttötoiminnan koordinaattoriksi. Minulla on taustaa tuolta tyttöpuolelta, että itse olen pelannut kahdeksantoista vuotta ja nyt olen ollut mukana ensin äitinä ja sitten vähän joukkueenjohtajana ja apuvalmentajana, Energialiigassa valmennustehtävissä toiminut Maria Da Silva kertoi.

Da Silvan mukaan uusien joukkueiden perustaminen on lähtenyt todella hyvin käyntiin.

- Hyvällä mallilla ollaan. Uuden kauden alkuun on kuitenkin vielä aikaa ja yli 100 pelaajaa on jo nyt ilmoittautunut, eli hyvin on lähtenyt käyntiin. Kysyntä on kova ihan selkeästi ja onhan jalkapallo, varsinkin tyttöpuoli, sellaisessa nosteessa,  että lisää ilmoittautumisia tulee vielä ennen marraskuuta ja kaudenkin aikana.

SJK on onnistunut luomaan seurastaan yhteisön. Seuran edustusjoukkueen pelaajilla riitti kiirettä, kun Energialiigassa pelanneet juniorit pyysivät yhteiskuvia ja nimikirjoituksia.

- Tyttöjen idolit pelaa täällä stadionilla ja SJK:n edustusjoukkueessa. Kyllä minä haluaisin nähdä, että täällä pelaisi joskus myös naisten edustusjoukkue. Kaupungissa vilisee pipoja ja takkeja SJK:n logolla, ja kyllä SJK on se juttu, mistä tytötkin ovat kiinnostuneita.

Katso video artikkelikuvaa klikkaamalla

Futisstartti.fi >>