”Se olisi hieno saavutus” – Glen Kamara ja Huuhkajat metsästävät lohkovoittoa

• Maajoukkueet

Huuhkajien keskiviikon Wales-ottelusta ei puutu panoksia. Vahvaa kautta sekä seura- että maajoukkueessa pelaava Glen Kamara haluaa nousta Nations Leaguen A-liigaan.

Huuhkajilla on keskiviikkona mahdollisuus napata Nations Leaguen B-liigan lohkovoitto ja nousu A-liigaan. Kyseessä olisi jo toinen kerta, kun Suomi voittaisi Nations League -lohkonsa. Glen Kamara oli isossa roolissa, kun Huuhkajat voitti C-liigan lohkon, jossa pelasi Suomen lisäksi Unkari, Kreikka ja Viro.

- Se oli kova lohko ja ihmiset eivät odottaneet meidän pärjäävän niin hyvin. Yllätimme monet, 25-vuotias keskikenttäpelaaja kertoo.

Nyt joukkueella on tilaisuus yllättää jälleen ja nousta A-liigaan Euroopan parhaiden maajoukkueiden seuraan. Wales johtaa lohkoa ennen viimeistä ottelukierrosta 13 pisteellä, mutta Suomi on vain pisteen päässä. Kamara on innoissaan Huuhkajien mahdollisuudesta.

- Se olisi hieno saavutus päästä pelaamaan parhaita maita vastaan. Se olisi jännittävää – toivottavasti pystymme siihen.

”Pelitapamme auttaa minua”

Kamara ja Tim Sparv ovat muodostaneet Suomen keskikentälle luotettavan kaksikon. Keskiviikkona Cardiffissa samaa duoa ei kuitenkaan nähdä, koska Sparv on ottelussa pelikiellossa. Kamara on nauttinut Suomen kapteenin rinnalla pelaamisesta.

- Meillä on Timin kanssa hyvä yhteisymmärrys ja toimimme hyvin yhdessä. Hän on hyvä tyyppi ja johtaja kentällä sekä sen ulkopuolella, 25 maaottelua pelannut taituri sanoo.

Olarin Tarmon kasvatti on esittänyt tänä syksynä Huuhkaja-paidassa huikeita otteita. Esimerkiksi lokakuun Irlanti-kotiottelussa Kamara syötti yhteensä 78 kertaa. Syötöistä 74 meni omille. Mikä saa hänet onnistumaan niin hyvin maajoukkuepaidassa?

- Pelitapamme auttaa minua. Pääsen ilmaisemaan itseäni ja pelaamaan omaa peliäni. Nautin aina Suomelle pelaamisesta.

Kamara on jo 25-vuotiaana yksi Suomen johtavista pelaajista. Tulevaisuus näyttää hänen mielestään hyvältä nuorten pelaajien, kuten Marcus Forssin ja Onni Valakarin, ryhmään murtautumisen johdosta.

- Joukkueeseen on tulossa hyviä alle 21-vuotiaiden maajoukkueen pelaajia. Olen onnellinen heidän ja heidän debyyttiensä puolesta.

”Toivottavasti pystyn tekemään enemmän maaleja”

Kamaralla on meneillään vahva kausi myös seurajoukkue Rangersissa. Keskikenttäpelaaja näkee roolinsa sekä maa- että seurajoukkueessa melko samanlaisina.

- En sanoisi, että roolini eroavat. Pelaan vain omaa peliäni ja yritän tehdä parhaani joukkueen eteen.

Taitava keskikenttäpelaaja on totuttu näkemään enemmän rakentamassa maalipaikkoja muille kuin itse maalinteossa. Välähdys miehen maalintekotaidoista nähtiin kuitenkin marraskuun alussa, kun hän iski hienon maalin Benfican verkkoon Eurooppa-liigassa. Maajoukkueessa Kamara on osunut kertaalleen.

- Toivottavasti ihmiset näkevät minun laukovan enemmän tulevaisuudessa. Aina kun saan mahdollisuuden laukoa, niin luultavasti lauon. Toivottavasti pystyn tekemään enemmän maaleja ja lisäämään sen ominaisuuden peliini.

Laukauksissa ja maalinteossa Kamaralle on tarjolla huipputason valmennusta. Liverpoolin keskikentältä huiman määrän maaleja tehnyt Steven Gerrard toimii Rangersin päävalmentajana.

- En voi ihan tarkasti kertoa hänen kertomiaan vinkkejä, mutta hän antaa minulle itseluottamusta oman pelini pelaamiseen ja itseni ilmaisemiseen. Nautin hänen alaisuudessaan pelaamisesta.

Näyttävän pelityylin omaavasta taiturista on tullut tuhansien junioreiden idoli. Monet juniorit haluaisivat oppia harhauttelemaan kuin Kamara, miten se onnistuu?

- Tehkää paljon töitä ja pysykää keskittyneinä. Työnteko on se tärkein asia, Huuhkaja-peluri ohjeistaa.

Huuhkajat kohtaa Walesin Cardiffissa keskiviikkona 18.11. klo 21.45. Ottelun näyttää Nelonen, Ruutu, Viaplay sekä V Sport Jalkapallo.