Sarjanousija JoSePan Niko Rantanen ja Mikko Paappanen: “Joukkueessa on loistava tiivis yhteishenki”

• Futsal

Miesten Futsal-Liiga 2018–19 potkaistaan käyntiin lauantaina 29. syyskuuta. Lauantaina liigaurakkansa aloittaa kahdeksan joukkuetta 12:sta; sunnuntaina parrasvaloissa on viime kevään finalistien Kampuksen Dynamon ja Leijona Futsalin välinen tv-ottelu. Ensimmäisenä pilliin vihelletään lauantaina klo 13.00 Espoon Opinmäessä klassikko-ottelun GFT – Ilves FS merkeissä.

Näiden huippujoukkueiden lisäksi liigassa mittelevät (viimevuotisessa järjestyksessä) Sievi FS, Someron Voima, FC Kemi, Mad Max (Valkeakoski), Tampereen Peli-Pojat-70, Pirkkalan Jalkapalloklubi, Oulun Tervarit sekä debytanttijoukkue Joutsan Seudun Pallo.

Futsal.fi julkaisee tällä viikolla 12-osaisen kausiennakon, jossa esitellään lyhyesti jokainen miesten liigajoukkue uusimpine kuulumisineen. Kuudennessa osassa vuorossa on Joutsan Seudun Pallo.

Aiemmat osat:
1. Golden Futsal Team, Espoo
2. Mad Max, Valkeakoski

3. PP-70, Tampere
4. PJK, Pirkkala
5. FC Kemi

Futsal-Liigan kausiennakko 2018–2019

Osa 6: Joutsan Seudun Pallo (JoSePa)

JoSePa on Futsal-Liigan ainoa joukkue, jolla aiempia liigakausia ei ole lainkaan. Eteläisestä Keski-Suomesta ponnistava “kyläseura” nousi alueellisesta Kakkosesta valtakunnalliseen Futsal-Ykköseen vuonna 2015. Kahtena ensimmäisenä kautena valtakunnallisella tasolla muutamalla Jyväskylän-vahvistuksella varustetut joutsalaiset selvisivät vaihtelevilla esityksillä sarjataulukon keskikastiin, mutta kolmas vuosi oli pieni sensaatio: JoSePa porskutti voitosta toiseen ja etenkin kotisalissaan he olivat täysin lyömättömiä. Liigakarsinnoissa joutsalaiset lähtivät haastamaan kokenutta Liikunnan Riemua ja monien yllätykseksi peittosivat Riemun suoraan kahdessa ottelussa, joista jälkimmäisen Jyväskylän Monnarilla kannustusjoukkojen riemuitessa.

Ensimmäinen liigakausi tuonee mukanaan uudenlaisia haasteita, mutta ainakin Joutsassa on laitettu hihat heilumaan. Tärkeimpien pelaajien kanssa solmittiin jatkosopimukset ja KaDy-taustaisia, kokeneita pelaajia kulkee nyt Jyväskylän suunnalta jo yli yhden henkilöautollisen verran. Suurimpana kalana verkkoon jäi KaDy-vuosinaan maajoukkueeseen ponnistanut Markus Rautiainen. Suuri vastuu pelissä on siirtoikkunatapahtumien jälkeenkin yhä Kosusen veljeksillä Jannella ja Jarkolla, Otto Piilillä sekä paljon vartijoina olevalla maalivahtikaksikolla Partio  Rantanen. Tuleva talvi näyttää, riittääkö laadukkaan ja aktiivisesti hyökkäävän rosterin laatu uudella vaatimustasolla.

Piinapenkissä JoSePa:sta ovat maalivahti Niko Rantanen ja päävalmentaja Mikko Paappanen.

Miltä nyt tuntuu?

NIKO: “Hyvältähän tämä tuntuu, hyvillä mielin kohti ensimmäistä liigakautta seuran historiassa. Tottakai sen vuoksi myös sopiva jännitys mahanpohjalla!”

MIKKO: “Juuri nyt tuntuu aika kutkuttavalta ja siltä, että kausi saisi alkaa mahdollisimman pian. Toisaalta valmentajista varmaan hyvin yleisesti tuntuu, että vielä olisi valtavasti asioita, joita pitäisi käydä joukkueen kanssa läpi... Mutta tositoimiin kaivataan!”

Mitkä ovat joukkueen vahvuudet?

NIKO: “Luulen että joukkueen suurin vahvuus tulevalla kaudella on aina joukkueessa loistavasti toimiva joukkuehenki. Myös uutena jenginä sarjassa tulemme olemaan yllätysvalmis nippu joka pystyy haastamaan varsinkin kotona kaikkia joukkueita! ‘Joutsalainen’ asenne on myös korvaamaton kentällä.”

MIKKO: “Tiivis yhteishenki, yhdessä tekeminen. Suurin osa porukasta on ollut yhdessä hyvinkin pienestä pitäen ja nimenomaan hengeltään sopivia pelaajia on rinkiin haettu lisää. Usko, että kentällä olemme joukkueena liikkuva ja viihdyttävä.”

Joukkueen tavoitteet?

NIKO: “Toki ensisijaisesti lähdemme uusimaan sarjapaikkaamme, mutta kaiken osuessa kohdalleen ties mikä on rajana.”

MIKKO: “Nousijajoukkueena on helppoa sanoa tavoitteeksi sarjapaikan säilyttäminen ja vakiinnuttaminen. Kaikki siitä ylöspäin on plussaa.”

Omat henkilökohtaiset tavoitteet?

NIKO: “Joukkueen etu on aina etusijalla mutta tottakai omiakin tavotteita pitää olla, näistä isoimpana halu kehittyä futsalmaalivahtina. Uskon että kokeneemman aisapari Aaken neuvoilla/ohjeistuksella saan vietyä omaa peliä eteenpäin.”

MIKKO: “No mun tavoitteet on saada joukkue pelaamaan yhtenäistä, fiksua ja viihdyttävää futsalia. Yritän saada pelaajat ajattelemaan futsalmaisesti, sillä tää on älypeli. Samalla toivon itse kasvavani valmentajana ja ihmisenä kauden aikana.”

Mitä mieltä vahvistuksista?

NIKO: “Valmennustiimi on tehnyt loistavaa duunia uusien hankintojen eteen. Kaikki uudet äijät ovat ennenkin jo pukeneet JoSePa-nutun ylleen, tämän takia sopivat joukkueeseen hienosti. Mielestäni siis erinomaisia täsmähankintoja!”

MIKKO: “Olen erittäin tyytyväinen pelaajiin, jotka olemme värvänneet entisen rungon lisäksi. Saimme hyviä pelaajia, kokemusta ja laajuutta rinkiin. Vaikka uudet pelaajamme ovat laadukkaita, ei kellään ole automaattisesti mitään avauksen paikkaa plakkarissa, eikä heistä kukaan sellaista varmasti luulekaan. Peli- ja treeniesitysten mukaan jaan peliaikaa, ja kilpailuasetelma näyttää tällä hetkellä joukkueen sisällä hyvältä.”

Ketä kannattaa seurata?

NIKO: “Aake Partio. Kenties liigankin parhaita maalivahteja? Markus Rautiaisen laukaus on kuin toiselta planeetalta. Jokaisen oman kylän pojan voisin tähän mainita mutta mielenkiintoisimpina Kosusen veljekset sekä pistehirmu Kotimäki!”

MIKKO: “Kannattaa seurata meitä! Siis ihan jokaista. Uskon, että monellakin pelaajalla runsaasti on potentiaalia esiintyä edukseen liigatasolla. Kenellä potentiaali sitten realisoituu hyvinä esityksinä, se on monesta pienestä asiasta kiinni.”

Mitkä ovat fiilikset joukkueen sisällä?

NIKO:  “Fiilikset ovat positiiviset, ja yllättävän vapautuneet. Treeneissä ollut hyvin ukkoja mukana ja yhteispeli rupeaa pikkuhiljaa toimimaan!”

MIKKO: “Kovasti joukkue odottaa jo kotiavausta. Me on treenattu ydinporukalla jo kesästä lähtien omia juttuja ja into on päästä tositoimiin on kova. Valmista peli ei missään nimessä vielä ole, mutta pelipäivä on aina juhlapäivä ja niistä nämä sällit elää.”

Joutsan Seudun Pallo (JoSePa)

Perustettu: 1975
Aiempia liigakausia: 0
Parhaat saavutukset: Futsal-Ykkösen 2. sija ja liiganousu karsinnan kautta (2018)