Saloranta hehkutti: ”Teimme ison petrauksen heinäkuusta”

• Maajoukkueet

Päävalmentaja Marko Saloranta sai paljon aihetta iloon, kun U17-tytöt (2003) voittivat Klaukkalassa Tanskan 1-0-lukemin.

Suomen maalin laukoi 26. minuutilla maajoukkuedebytantti Oona Sevenius. Erityisen unohtumattomaksi illan teki hyökkääjälle yleisön tuki, sillä NJS-pelaaja pelasi ensimmäisen maaottelunsa kotikentällään. Ensimmäistä kertaa Suomi paidassa esiintyivät myös Sara Ikonen ja Sofia Määttä. Kaikki kolme ovat syntyneet vuonna 2004.

Suomi oli hävinnyt Tanskalle heinäkuussa avoimessa PM-turnauksessa peräti 4-0-lukemin. Suomen voitto oli tänään tuloksellisesti niukka, mutta kotijoukkue oli ottelussa hallitsevampi osapuoli.

- Teimme ison petrauksen heinäkuusta, vaikka emme me silloinkaan niin heikkoja olleet kuin numerot antoivat ymmärtää. Pelin tempo oli tänään kova varsinkin ensimmäisellä puoliajalla. Paransimme etenkin oman alueen ja erikoistilanteiden puolustamisessa paljon. Tanska teki meille viimeksi neljästä maalista kolme laidasta lähteneiden keskitysten seurauksena. Tänään olimme niissä tilanteissa hyviä, Marko Saloranta kehui.

- Tiettyjä asioita meidän pitää edelleen parantaa puolustuspelissämme, se on selvä asia. Joukkue laittoi itsensä tänään todella likoon puolustussuuntaan, siitä ei jäänyt mikään kiinni. Se oli hienoa nähdä.

Suomi teki vain yhden maalin, mutta paikkoja useampaankin oli. Yhdeksi kehittämiskohteeksi tuplamaattelun toiseen osaan maanantaina Saloranta nosti pelin kontrolloinnin.

- Meillä oli varsinkin ensimmäisellä jaksolla liian vähän hitaita hyökkäyksiä. Varsinkin turnauksissa, kuten karsinnat ja arvokisat, niitä tarvitaan. Toisaalta nopeat hyökkäyksemme olivat vaarallisia ja kärkipelaajamme pääsivät hyvin pelattaviksi. Haluamme kuitenkin säännöstellä pelin tempon paremmin itse, siinä on kyse sekä pallollisten mutta myös pallottomien pelaajien ratkaisuista. Kaiken kaikkiaan tämä oli iso parannus heinäkuusta.

Suomi ja Tanska kohtaavat toistamiseen maanantaina 2.9. klo 11 Eerikkilässä. Ottelu näkyy jälleen suorana Huu-tv:ssä. Raportin perjantain ottelusta voit lukea täältä.

• T2003