Saksalaiset UEFA Pro -kurssilaiset: ”Suomi olisi ansainnut enemmän”

• Maajoukkueet

Saksan jalkapalloliitto (DFB) hyödyntää Vaasassa ja Seinäjoella järjestettävää U19-poikien EM-lopputurnausta UEFA Pro -valmentajien koulutuksessa. Kolme kuukautta sitten kurssinsa aloittaneet 24 jalkapallovalmentajaa olivat alkulohkojen ajan paikan päällä analysoimassa jokaista kisajoukkuetta.

Suomen U19-maajoukkueeseen keskittynyt kolmen valmentajan pienryhmä esitteli viikonloppuna heidän siihen astiset löydöksensä Suomen pelaamisesta päävalmentaja Juha Maliselle ja valmentaja Teemu Eskolalle.

- Meidän pitäisi olla puolueettomia tarkkailijoita, mutta Suomi voitti meidät puolelleen joukkueen taistelevalla, taitavalla ja energisellä esityksellään. Olimme aidosti pettyneitä ja surullisia Norja-ottelun karmean lopun jälkeen, ryhmä kommentoi ennen sunnuntaista Portugali-ottelua.

- HSV:ssä Tobias Fagerströmiä ja Anssi Suhosta valmentanut Pit Reimers on oppilaana kurssilla. Alun perin hänen kauttaan syntyi kontakti tähän kurssiin ja kävin alkuviikolla esittelemässä heille pienen maan eli Suomen pelaajakehitystyötä. He olisivat esityksestäni aidosti kiinnostuneita, Malinen puolestaan taustoitti.

- Esitelmäni jälkeen sovimme, että Suomeen keskittyneet valmentajat tulevat esittelemään oman analyysinsä meille. Se oli siis aivan spesiaalijuttu, jota ei muille osallistujamaille tehty.  Analyysissä löytyi meidän peruspelitavallisia juttuja, mikä oli hienoa, että ne ovat hyvin tunnistettavissa. Lisäksi saimme ajateltavaa muutamasta heidän esiin nostamasta yksityiskohdasta.

Suomea analysoineessa pienryhmässä olivat Oskar Kretzinger (työskentelee Saksan jalkapalloliitossa eli DFB:ssa), Sebastian Dreier (valmentaja U15 FSV Mainz 05:ssa) ja Andre Pawlak (viime kaudella U21 valmentaja 1. FC Kölnissä).

Heidän kouluttajanaan toimii ja myös esitelmää seuraamassa oli Daniel Niedzkowski, joka on nykyisin Saksan jalkapalloliiton koulutuspäällikkö. Aiemmin urallaan hän on työskennellyt muun muassa Sami Hyypiän apuvalmentajana Bayer Leverkusenissa. Saksalaiset analysoivat ryhmätyössään Suomen hyökkäys- ja puolustuspelaamista pelin erivaiheissa, tilanteenvaihtopelaamista sekä erikoistilanteita. Erityisenä nostona he ottivat esiin suomalaisten positiivisen ja kotiyleisön mukaansa temmanneen rohkean mentaliteetin.

- Oli erittäin mielenkiintoista nähdä saksalaisten UEFA PRO -kurssilaisten työtä, kun itse olin aivan vastaavalla jaksolla viime vuonna oman kurssini kanssa Puolassa U21 EM-kisoissa. Esityksen sisällön perusteella ainakin tämä osa UEFA PRO -kurssia on hyvin samanlainen Suomessa ja Saksassa, analyysiä kuuntelemassa ollut Eskola totesi.

- He olivat löytäneet pelistämme myös ihan oikeita kehityskohteita, kuten sen miten täytämme vastustajan rangaistusaluetta ja maalin edustaa, kun pääsemme murtautumaan laidalta. Sitten taas oli ehkä joitakin epäolennaisempiakin nostoja, joissa pystyimme yhdessä heidän kouluttajansa kanssa vähän sparrata myös heitä, Eskola toteaa.

Kurssilaiset kokivat esitelmästä pientä painetta, sillä he joutuivat esiintymään heille vieraalla kielellä eli englannilla.

- Tämä on ollut erittäin opettavainen jakso. On ollut erittäin innostavaa katsoa ja analysoida huipputason otteluja sekä samalla kehittää omia pelinanalysointitaitoja ja videotyökalujen käyttöä, Dreier sanoi.

Vaasassa reilun viikon ajan asuneet saksalaiset olivat erityisen vakuuttuneita kotijoukkueen esityksestä kentällä ja sen ulkopuolella.

- Kisajärjestelyt ovat aivan erinomaiset. Lisäksi olemme pitäneet hyvin paljon Suomesta maana – ihmisten ystävällisyydestä ja kauniista luonnosta. Otteluissa olemme nähneet mielenkiintoisia läpimurron kynnyksellä olevia pelaajia sekä toisistaan eroavia erilaisia pelitapoja. Ja varsinkin Suomen peleissä on ollut aivan upea tunnelma, Dreier totesi.

Ennakkoscouttaksensa perusteella saksalaiset eivät pitäneet Suomea erityisen vahvana, joten kotijoukkueen esitys pääsi yllättämään kurssilaiset.

- He todella yllättivät meidät. Suomen joukkue teki erittäin paljon töitä yhdessä ja pelasi joukkueena. Heillä oli sekä Italiaa että Norjaa vastaan mahdollisuudet ottaa paljon parempi tulos, ja olisivat myös mielestämme ansainneet paremmat tulokset. Harmi, ettei niin käynyt.

Kuvassa vasemmalta: Juha Malinen, Christian Fiel (valmentaja U17 Dynamo Dresden), Oskar Kretzinger (työskentelee DFB:ssä), Sebastian Dreier (valmentaja U15 FSV Mainz 05), Andre Pawlak (viime kaudella valmentaja U21 1. FC Köln), Sven Schuchardt (viime kaudella valmentaja U17 Borussia Mönchengladbach), Daniel Niedzkowski (koulutuspäällikkö DFB).

• P1999