#SafeHome - FIFA, WHO ja Euroopan komissio naisiin ja lapsiin kohdistuvaa perheväkivaltaa vastaan

FIFA, maailman terveysjärjestö WHO ja Euroopan komissio ovat yhdistäneet voimansa ja lanseeranneet #SafeHome-kapanjan tukeakseen kotiväkivallan uhkan kohteena olevia naisia ja lapsia.

Kampanjan on kolmen instituution vastaus viimeaikaisiin viesteihin kotiväkivallan kasvusta johtuen rajoituksista koronaviruksen leviämisen takia. Tämä on johtanut naisten ja lasten kokeman kotiväkivallan riskin kasvamiseen.

Lähes joka kolmas nainen maailmanlaajuisesi kokee elinaikanaan fyysistä ja/tai seksuaalista väkivaltaa lähikumppaninsa taholta tai seksuaalista väkivaltaa jonkun muun toimesta. Valtaosassa tapauksista tekijänä on puoliso ja tapaus sattuu kotona. Jopa 38 prosenttia naisten murhista tapahtuu lisäksi kumppanin toimesta. On myös arvioitu, että miljardi 2-17-vuotiasta lasta – puolet maailman lapsista – on kokenut fyysistä, seksuaalista tai henkistä väkivaltaa tai hylkäämistä viimeisen vuoden aikana.

Taustalla on monenlaisia syitä ja koronapandemian kaltaiset stressitekijät yhdistettynä taloudelliseen epävakauteen kasvattavat riskiä merkittävästi. Lisäksi rajoitukset koronan takia merkitsevät sitä, että naisten ja lasten ulkopuolisen avun saaminen on monissa maissa vaikeutunut.

- Yhdessä WHO:n ja Euroopan komission kanssa me pyydämme jalkapalloyhteisöä nostamaan tietoisuutta tästä kestämättömästä tilanteesta, joka uhkaa erityisesti naisia ja lapsia heidän omissa kodeissaan – paikassa, jossa heidän pitäisi tuntea olonsa onnelliseksi, varmaksi ja turvalliseksi, sanoi FIFAn puheenjohtaja Gianni Infantino.

- Emme voi pysyä hiljaa tästä asiasta, joka vaikuttaa negatiivisesti niin moniin ihmisiin. Väkivallalla ei ole mitään sijaa kodeissa, aivan kuten ei urheilussakaan. Jalkapallolla on voima välittää tärkeitä sosiaalisia viestejä ja #SafeHome-kampanjan kautta haluamme varmistaa, että väkivaltaa kokevilla ihmisillä on pääsy tarvittaviin tukitoimenpiteisiin.