Ruotsi-ottelu tärkeä näyttöpaikka monelle pelaajalle – ”Pitää saada vastauksia”

• Maajoukkueet

Huuhkajat kohtaa Ruotsin vieraskentällä lauantaina EM-lopputurnaukseen valmistavassa maaottelussa.

EM-lopputurnaukseen valmistautuvan Huuhkaja-ryhmän leiri käynnistyi maanantaina Helsingissä. Harjoitusten ja palaverien täyttämien päivien jälkeen joukkue matkusti perjantaina Ruotsiin.

- Hienoa olla täällä Tukholmassa ja pelata hienolla Friends Arenalla. Ruotsi on meille hyvä vastustaja EM-kisoja ja siellä kohdattavia vastustajia ajatellen. Luvassa on varmasti kova ja haastava peli, odotamme sitä innolla, päävalmentaja Markku Kanerva kertoi perjantaina järjestetyssä lehdistötilaisuudessa.

Lauantain pelattava Ruotsi-ottelu ja perjantaina 4.6. pelattava ottelu Viroa vastaan toimivat Huuhkaja-ryhmän kenraaliharjoituksina ennen Suomen osalta 12.6. käynnistyviä EM-kisoja. Vaikka Tukholmassa ei pelata pisteistä, lähtee Kanervan miehistö kentälle aina hakemaan tulosta. Rakkaan länsinaapurin kohtaaminen tuo kentälle ekstralatausta.

- Ruotsin tason tietäen tämä ottelu palvelee meitä oikein hyvin. Ruotsi on pelannut todella vakuuttavasti. Toivottavasti tulee viihdyttävä peli, mutta kyllä siellä ihan tosissaan kamppaillaan voitosta. Emme me mene tuonne vaan neppailemaan. Maaottelu, ja ennen kaikkea Ruotsia vastaan, sytyttää minun lisäkseni myös pelaajia. Haluamme aina voittaa Ruotsin - lajissa kuin lajissa.

Ruotsin päävalmentaja Janne Andersson julkisti avauskokoonpanonsa otteluun jo perjantaina. Kanerva ei paljastanut avausmiehistöään, mutta varmaa on, että Huuhkajien kapteeni Tim Sparv nähdään lauantaina kentällä. Ottelu on monille pelaajille äärimmäisen tärkeä näyttöpaikka ennen lopullisen EM-kisajoukkueen nimeämistä.

- Tim Sparvia tulemme testaamaan tässä ottelussa. Minun pitää saada vastauksia tiettyjen pelaajien osalta ennen kuin teen lopulliset valinnat 1.6. Vaihtoja tullaan varmasti näkemään, riippuu vähän miten peli menee. Vaikka tässä on tarkoitus nähdä pelaajia, se primääritavoite on pärjätä tässä pelissä ja tavoitella voittoa.

Huuhkajat saivat perjantaina hyviä uutisia, kun Elfsborgia edustava toppari Leo Väisänen, 23, liittyi joukkueeseen pienten sairastelujen jälkeen.

- On hienoa saada "Leksa" mukaan. Hän näyttää olevan hyvässä kunnossa. Albin Granlund liittyy joukkueeseen, kun palaamme Ruotsista. Hän on ollut karanteenissa, mutta nyt on kaikki hyvin. Toivottavasti tässä ei tule enää mitään yllättävää, Kanerva sanoi pelaajatilanteesta.

Teemu Pukki ei matkustanut joukkueen mukana Ruotsiin, mutta Kanerva oli positiivinen Huuhkaja-hyökkääjän tilanteesta.

- "Teme" jäi Suomeen, mutta kuntoutus on mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Fysio- ja lääkintäosasto on tehnyt hyvää duunia. Olen todella toiveikas, että kisoissa hän on kunnossa. Mahdollisesti ehkä jopa Viro-pelissä. Katsotaan päivä kerrallaan.

Huuhkajat kohtaavat Ruotsin lauantaina 29.4. klo klo 19.00. EM-lopputurnausta edeltäviä otteluita voi seurata Elisa Viihde Viaplay -suoratoistopalvelun tai V sport jalkapallo -kanavan kautta. Viaplayn kautta otteluita voi seurata maksutta, mutta katselu vaatii rekisteröitymisen palveluun. Lue lisää: https://help.viaplay.com/fi/suomen-jalkapallomaajoukkueen-ottelut/

• Huuhkajat