RoPS ja VPS seurojen laatujärjestelmän kehitysohjelmaan

• Seuratoiminta

RoPS ja VPS ovat saavuttaneet seurojen laatujärjestelmässä toiseksi korkeimman tason 4, jolla on yhteensä viisi seuraa.

Molemmat seurat valittiin laatujärjestelmän tason 5 kehitysohjelmaan, jossa seura suunnittelee seuraavan 8-9 kuukauden aikana pelaajakehityksen kehitysohjelman ja sen käyttöönottosuunnitelman Palloliiton ohjauksessa. Tämän jälkeen seuralla on laatujärjestelmän tason 5 ulkoinen arviointi, joka tehdään Palloliiton yhteistyökumppani Laatukeskuksen johdolla.

HJK ja Ilves saavuttivat laatujärjestelmän korkeimman tason 5 viime kevään ulkoisissa arvioinneissa. Tämän kevään aikana on tason 5 ulkoinen arviointi FC Interille, KuPS:lle ja SJK:lle, jotka saivat kehitysohjelmansa valmiiksi viime syksynä.

Jalkapalloseurojen laatujärjestelmä on ollut käytössä vuodesta 2014 ja siinä on mukana 186 seuraa, mikä kattaa 73% koko valtakunnallisesta pelaajamäärästä.

Laatujärjestelmän tavoitteena on kannustaa seuroja systemaattiseen ja pitkäjänteiseen toimintaan, minkä pohjana on vahva seuraidentiteetti ja jäsenistön laajasti hyväksymä toimintamalli. Laatujärjestelmässä on viisi tasoa ja kolme arviointialuetta: urheilutoiminta ja sitä tukevat johtaminen sekä viestintä/markkinointi. Jokainen laatujärjestelmässä mukana oleva seura luvataan liiton ja sen alueiden toimesta kohdata ja arvioida vähintään kerran vuodessa.