RoPS ja VPS laatujärjestelmän tasolla 5

• Seuratoiminta

Jalkapalloseurojen laatujärjestelmä on ollut käytössä vuodesta 2014. Siinä on mukana tällä hetkell 195 seuraa, mikä kattaa noin 75% koko valtakunnallisesta pelaajamäärästä.

Laatujärjestelmän tavoitteena on kannustaa seuroja systemaattiseen ja pitkäjänteiseen toimintaan, jonka pohjana on vahva seuraidentiteetti ja jäsenistön laajasti hyväksymä toimintamalli. Laatujärjestelmässä on viisi tasoa ja kolme arviointialuetta: urheilutoiminta ja sitä tukevat johtaminen sekä viestintä ja markkinointi.

Laatujärjestelmän korkein taso 5 muodostuu kahdesta osasta: pelaajakehityksen kehitysohjelma ja seuran ulkoinen arviointi. Ensimmäisenä vuotena painopiste on kehitysohjelmassa, toisena vuotena seuraan tehdään Laatukeskuksen johdolla ulkoinen arviointi ja kolmantena vuotena Palloliiton sisäinen arviointi.

KEHITYSOHJELMA

RoPS ja VPS tekivät viime vuonna Palloliiton fasilitoimana omalla pelaajakehitykselleen strategisen kehitysohjelman, johon osallistuivat koko seurayhteisön keskeiset pelaajakehityksen toimijat. Kehitysohjelman tärkeimpänä näkökulmana on pelaajakehityksen päivittäinen laatu sekä sitä ohjaava toimintarakenne ja toimintatavat. Kehitysohjelma antaa tuleville toimintakausille seuroille konkreettiset kehitysaskeleet.

ULKOINEN ARVIOINTI

Ulkoisen arvioinnin tavoitteena on kannustaa seuraa selkeiden strategisten valintojen tekemiseen, strategisten päämäärien asettamiseen sekä niiden suuntaiseen toiminnan systemaattiseen ja tulokselliseen kehittämiseen.

- Tasolla 5 ulkoisen arvioinnin keskeinen havainnoinnin ja palautteenannon kohde on seuran strateginen johtaminen. Seuran on kyettävä tuottamaan kestävää arvoa jäsenistölleen ja muille tärkeimmille sidosryhmilleen menestyäkseen pitkällä aikajänteellä. Siksi arvioinnissa selvitetään, miten seura kuuntelee tärkeimpien sisäisten ja ulkoisten sidosryhmiensä edustajien tarpeita ja odotuksia strategista suuntaa määritellessään. Haastatteluissa arvioimme myös strategian toimeenpanoa eli toimintatapoja, joilla eri seuratoimijat ja tärkeimmät yhteistyökumppanit sitoutetaan toimimaan yhteisten päämäärien saavuttamiseksi.

- Keskeinen arvioinnin kohde tasolla 5 on seuran suorituskyvyn mittaaminen. Arvioimme sitä, millaisilla indikaattoreilla, tunnusluvuilla ja sidosryhmäkyselyillä seura havainnoi päämääriensä saavuttamista, miten nämä linkittyvät strategisiin päämääriin ja miten seuran suorituskyvylle asetetaan mitattavia tavoitteita. Arvioimme edelleen, miten seura jalostaa mittausdatasta tietoa tosiasiapohjaisen päätöksenteon tueksi seuran toiminnassa ja suorituskyvyn parantamisessa hyödynnettäväksi, kertoo pääarvioijana toimiva Laatukeskuksen seniorikonsultti Heikki Niemi.

Arvioinnin pisteytys pohjautuu EFQM-mallin RADAR-logiikkaan, jossa arvioinnin kolme näkökulmaa ovat toimintatapojen ja niiden toteutumisen, mittaamisen ja parantamisen erinomaisuus.

Tason 5 ulkoisen arvioinnin toteuttavat yhteistyössä Laatukeskuksen ja Palloliiton arvioija. Ulkoinen arviointi toteutetaan yhden päivän arviointitilaisuutena, jonka lisäksi arvioijat perehtyvät perusteellisesti etukäteen mm. seuran toimintaa ohjaavaan dokumentaatioon ja tuloksien kehittymisestä kertovaan raportointiin. Arviointitilaisuudessa haastatellaan seuran luottamushenkilöitä, operatiivista johtoa, valmentajia ja vapaaehtoistoimijoita.

RoPS ja VPS Laatujärjestelmän korkeimmalla tasolla

RoPS ja VPS saavuttivat loppuvuodesta ulkoisen arvioinnissa laatujärjestelmän tason 5, johon on aikaisemmin päässeet HJK, Ilves, FC Inter, KuPS ja SJK.

- Laatujärjestelmä pakottaa seuraa kehittymään jokaisella osa-alueella. Kaikki mitä olemme kehitysohjelman puitteissa tehneet, on vienyt seuraa eteenpäin ja tehnyt VPS Junioreista paremman seuran erityisesti junioreillemme, mutta myös työntekijöillemme ja joukkueidemme vapaaehtoisille. VPS Junioreiden toiminta on nyt sekä Palloliiton että Suomen Laatukeskuksen arvioijien mukaan maan huippuluokkaa. Ja se on sitä kaikilla osa-alueilla, ei pelkästään lajiosaamisen mittareilla mitattuna.

- Olemme tehneet valtavan työn seuran rakenteiden ja toimintatapojen parantamiseksi, ja sitä kautta tehneet VPS Junioreista turvallisen seuran, jossa huomioidaan lasten ja nuorten kokonaisvaltainen kehittyminen, kertoi VPS:n Laatujärjestelmän kokemuksista toiminnanjohtaja Joni Keturi.

RoPS:n toimitusjohtaja Risto Niva totesi Laatujärjestelmästä seuraavaa.

- Olemme seurana tulleet vuonna 2015 Palloliiton laatujärjestelmään mukaan ja tämä on ollut työteliäs ja antoisa matka. Suhtauduimme alkuun jopa vähän skeptisesti koko laatujärjestelmään ja sen tuomiin hyötyihin. Kokonaisuudessaan laatujärjestelmä on antanut seurallamme paljon. Olemme joutuneet jämäköittämään toimintojamme joka tasolla ja aidosti miettimään miten pääsemme tavoitteisiimme. Kriittinen tarkastelu ja asioiden suunnitelmallisuus tulevaan antaa myös hyvät eväät kehittää toimintojamme jatkossa.

- Olemme seurana myöskin ylpeitä siitä, että ensimmäisenä pohjoissuomalaisena seurana olemme saavuttaneet tason 5. Se antaa hyvää uskoa tulevaan. Vaikka meidätkin tunnetaan pääasiassa edustusjoukkueesta, teemme kuitenkin tätä työtä omat juniorit edellä niin tyttö- kuin poikapuolella. Olemme ennen kaikkea kasvattajaseura reilulle 1000:lle juniorille joka tarjoaa mahdollisuuden huippujalkapalloon myös tässä päässä Suomea. Iso kiitos myös Palloliiton Henri Alholle ja Jorma Vertaiselle, jotka ovat piiskanneet meitä viimeiset vuodet eteenpäin. Tästä on hyvä jatkaa.