Robin Lod uskoo Huuhkajien jatkopaikkaan – iloitsee ystävänsä hirmuvireestä: "Vain taivas on rajana"

• Maajoukkueet

Huuhkajien Robin Lod nauttii pitkäaikaisen unelmansa toteutumisesta. Venäjä-pelin tappiosta huolimatta Lod uskoo, että Suomi nähdään ensimmäisessä arvoturnauksessaan jatkopeleissä.

Suomen miesten A-maajoukkue taistelee EM-lopputurnauksessa yhä tiukasti jatkopaikasta. Huuhkajat on tällä hetkellä lohkonsa kolmantena kolmella pisteellä, kun takana on 1–0-voitto Tanskasta ja tappio Venäjälle samoin lukemin.

Edessä on vielä ottelu lohkon selvästi kovin ottelu, sillä maanantaina vastaan asettuu supertähtiä vilisevä, maailmanlistan ykkösenä keikkuva Belgia, joka varmisti jatkopaikkansa torstai-iltana kukistamalla Tanskan 2–1.

Molemmissa Suomen otteluissa täydet minuutit uurastanut Robin Lod uskoo kuitenkin, että myös Huuhkajat etenee lohkosta jatkoon.

–  Totta kai ennen kisoja ja alkuun uskoimme, että kun olemme tänne päässeet, tänne kuulumme. Tavoitteena on jatkopaikka, ja meillä on kaikki saumat siihen viimeisessä pelissä. Uskomme tässä porukassa kovasti siihen, että se jatkopaikka hoidetaan.

Unelmien täyttymys

Lähes 50 A-maaottelua pelannut Lod on lukeutunut vuosia Huuhkajien runkopelaajiin. EM-lopputurnauksessa pelaaminen on ollut Minnesotaa edustavalle keskikenttäpelaajalle pitkäaikainen unelma.

– Arvokisoissa Suomi-paidassa pelaaminen on isoin unelma, mitä koskaan on ollut. Ensimmäinen ottelu Tanskassa oli ikimuistoinen. Tilanne ja fiilis olivat kuitenkin monenlaiset. Se jättää tietynlaisen jäljen. Loppupeli oli tunteiden sekamelskaa, eikä voittoa osannut niin paljoa juhlia, kun ajatukset ovat siinä, että toisen hengestä on kyse. Onneksi Christian toipuu, Lod kertaa ja viittaa Eriksenin sairauskohtaukseen, jota hän todisti lähietäisyydeltä.

Tanska-voitosta saadusta itseluottamuksesta huolimatta Huuhkajat taipui Venäjälle 0–1. Tanska-pelissä Joel Pohjanpalo iski voittomaalin Huuhkajien ainoasta hyökkäyksestä. Venäjä-ottelussa maalipaikkoja oli huomattavasti enemmän.

– Päällimmäinen fiilis oli tosi pettynyt. Harmitus oli kiltisti sanoen kova. Meillä oli kaikki avaimet voittaa, kyllä se harmittaa.

Pohjanpalo sai pallon verkkoon myös Venäjää vastaan, mutta tyylikäs puskumaali hylättiin VAR-tarkistuksen jälkeen paitsiona. Lod iloitsee ystävänsä hirmukunnosta, sillä kaksikko on pelannut yhdessä junioreista lähtien. HJK Klubi04:n hyökkäyskolmikon muodostivat aikoinaan Lod, Pohjanpalo ja niin ikään Huuhkajien mukana laitapuolustajan roolissa nykyään pelaava Nikolai Alho.

– Olen pelannut pitkään Jollen kanssa ja minusta tuntuu, että hän on aina iskussa, kun hän on vain kunnossa. Hän on todistanut sen kaikkialla, missä onkaan pelannut. Toivottavasti paikat pysyvät ehjänä, niin vain taivas on rajana. Hänellä on sellainen asenne ja maalinälkä, että siinä on potentiaalia vaikka mihin, Lod kehuu.

Juttua muokattu 11.40: Belgia kukisti Tanskan torstai-iltana, ei keskiviikkona.

• Huuhkajat