Robin Lod oli tyytyväinen kauteensa – ”Pystyin auttamaan joukkuetta”

• Maajoukkueet

Robin Lodin kausi Minnesota Unitedissa päättyi pudotuspelien ensimmäiselle kierrokselle. Vuoteen mahtui paljon kitkeriäkin tappioita, mutta Lodin kokonaiskuva vuodesta on positiivinen.

Viime kaudella Minnesota United eteni MLS-liigassa aina konferenssin finaaliin saakka, mutta loppuottelupaikka karkasi käsistä viime minuuteilla. Tällä kaudella United varmisti pudotuspelipaikkansa vasta viimeisellä kierroksella ja putosi ensimmäisellä kierroksella

- Kausi oli kokonaisuudessaan ihan OK. Tietenkin kaikki olisivat halunneet parempaa, kun viime vuonna pääsimme konferenssin finaaleihin, mutta nyt tuli noutaja ensimmäisellä kierroksella. Pudotuspelit olivat meille iso pettymys, mutta muuten kaudesta jäi ihan hyvä maku, Lod summaa joukkueensa kautta.

- Aloitimme kauden huonosti häviämällä neljä ensimmäistä peliä, ja kausi lähti ihan väärin liikkeelle. Sen jälkeen pelasimme ihan hyvinkin ja pudotuspelipaikka meni vähän jännäksi, mutta onneksi pääsimme mukaan viimeisellä kierroksella, Lod jatkaa.

Lodin oma kausi oli jälleen vahva. Kauden katkaisivat EM-kilpailut kesällä ja lievä vamma syksyllä, mutta muuten Lod oli jälleen Minnesotan avainpelaajia. Lod teki 24 ottelussa yhdeksän maalia ja syötti neljä.

- Omasta puolestani olen tosi tyytyväinen. Pystyin auttamaan joukkuetta maaleilla ja syötöillä. Muutaman pelin missasin EM-kisojen takia ja sitten tuli pohjevamma, joten siinä katosi hieman rytmi, mutta aika nopeasti sain siitä taas kiinni.

Nations Leaguen lohkovoitto tavoitteena

Lod kuului luonnollisesti juuri päättyneiden MM-karsintojen avainpelaajiin, ja onnistui myös maalinteossa parin vuoden taon jälkeen, iskemällä voittomaalin Bosnian verkkoon. Vaikka jatkokarsintapaikka jäi kirvelevän lähelle, niin Lod katsoo karsintoja hyvillä mielin.

- Kokonaisuudessaan karsinnoista jäi positiivinen mieli. Kun lohkot arvottiin, niin lähtökohtaisesti kaikki ajattelivat Ranskan voittavan sen, ja niin siinä kävikin. Me lähdimme taistelemaan sitten kakkospaikasta ja se jäi yhdestä pelistä kiinni. Pääsimme niin lähelle jatkokarsintapaikkaa, että se oli pieni pettymys, mutta pelasimme karsinnoissa hyviä pelejä.

Seuraavaksi Huuhkajilla on edessään Nations League, jonka lohko arvottiin joulukuussa. Suomen lohkoon tulivat Romania, Montenegro sekä jälleen jo varsin tutuksi tullut Bosnia ja Hertsegovina. Lod pitää lohkoa Suomelle hyvänä.

- Jos ajatellaan vastustajia, niin mielestäni meillä on hyvät saumat voittaa lohko ja sitä lähdetään hakemaan. Tietenkin olisi ihan kiva, jos joskus tulisi joku muukin vastustaja kuin Bosnia, mutta nyt ainakin tiedämme pystyvämme voittamaan heidät sekä kotona että vieraissa.

Huuhkajien tulevaisuus näyttää valoisalta

Nations Leaguessa nähdään hieman erilainen Huuhkaja-joukkue, kun kolmen maajoukkuesoturin pelit Huuhkajissa loppuivat tänä vuonna. Robin Lodilta löytyy kiitosta maajoukkuekentät hyvästelleelle kolmikolle Tim Sparv, Paulus Arajuuri ja Joona Toivio

- Se kuuluu ikävä kyllä tähän futisammattiin, ettei tätä pysty loputtomiin pelaamaan. He tunsivat, että olivat antaneet kaikkensa, ja voin olla heidän kanssaan samaa mieltä. He voivat olla ylpeitä siitä mitä he saivat aikaan suomalaiselle jalkapallolle ja Suomen maajoukkueelle. Oli ilo ja kunnia pelata heidän kanssaan. He ovat antaneet suomalaiselle jalkapallolle paljon ja vieneet sitä eteenpäin. He saavat olla ylpeitä itsestään. Minulla on heistä vain hyvää sanottavaa, Lod suitsuttaa.

Kun yksi ovi sulkeutuu, niin toinen avautuu. Syksyn MM-karsintapeleissä nähtiin jo uusia vastuunkantajia ja lopettanut kolmikko voi jättää perintönsä luottavaisin mielin.

- Nyt se on sitten meidän nuoremmista pelaajista kiinni ja innokkaana odotan, ketkä paikkaavat lähtijöitä. Siellä on hyviä nuoria jätkiä tulossa, jotka voivat ottaa ne paikat, 28-vuotias Lod miettii.

Lod näkeekin Huuhkajien tulevaisuuden valoisana.

- Nuoret tulivat viimeisiin peleihin erittäin ennakkoluulottomina, rohkeina ja hyvällä itseluottamuksella. Maajoukkue on hyvällä mallilla, kunhan vain teemme nöyränä töitä. Uskon, että meillä on tulevaisuudessakin kova maajoukkue ja pystymme voittamaan.

• Huuhkajat
  • miesten A-maajoukkue