Risto Murto puheenjohtajaksi – historiallinen alueparlamentti kokoontui Eteläisellä alueella

• Alueuutiset

Seurojen Palloliiton hallintomalliin merkittävänä osana kuuluvien alueparlamenttien avauskokoukset järjestettiin neljällä alueella kesäkuun alussa. Eteläisen alueen alueparlamentti kokoontui alueista viimeisenä, maanantaina 8.8. Teams-kokouksena.

Puheenjohtajaksi valittiin Risto Murto, IF Gnistan (artikkelikuvassa) ja varapuheenjohtajaksi Petteri Vartiainen, EPS. Teams-kokous sekä sähköinen vaali sujuivat hyvin ja samalla saatiin testattua järjestelmän toimivuus Seurojen kokousta 8.8. varten.

Alueparlamentin ensimmäiseen kokoukseen osallistui 59 Eteläisen alueen seuraa puheenjohtajansa, varapuheenjohtajansa tai valitsemansa hallituksen jäsenen edustamana. Yhteensä mukana kokouksessa oli yli 70 osallistujaa.

Seuraväki kuuli alueellisen ja valtakunnallisen tilannekatsauksen ja lisäksi kerrattiin alueparlamentin roolia, tehtäviä ja toimintatapoja. Alueparlamentin keskeisiä tehtäviä on antaa palautetta niin aluepäällikölle kuin liiton johdollekin siitä, miten lähipalvelut alueella ovat onnistuneet ja missä asioissa on kehitettävää. Alueparlamentti vahvisti tiistain kokouksessa niin ikään merkittävien toimielimien henkilövalinnat, kun se nimesi ja vahvisti seurojen esityksistä Eteläisen alueen kehitysryhmät vuosille 2020 – 2022. Kehitysryhmissä ja alueparlamentissa seuroilla on aito ja suora mahdollisuus vaikuttaa alueellisiin linjauksiin ja päätöksiin.

Urheilutoiminnan kehitysryhmä

Maria Virolainen FC Kontu
Esittelijä: Risto Rissanen

Työryhmä vaikuttamisen tueksi

Eteläisen alueen alueparlamentti päätti tiistain kokouksessaan perustaa myös alueellisen vaikuttamisen työryhmän alueparlamentin alle. Seurojen tukeminen paikallisessa vaikuttamisessa on noussut vahvasti esiin seuratapaamisissa ja -forumeissa. Vaikuttamisen painopisteiden määrittely alueellisesti on myös yksi alueparlamentin tärkeitä tehtäviä.

Seuroilta pyydetään esityksiä alueelliseen vaikuttamistyöryhmään 30.6. mennessä ja ryhmä nimetään alueparlamentin puheenjohtajiston johdolla.

Puheenjohtaja-foorumissa strategiakeskustelua

Alueparlamentteihin on yhdistetty myös seurojen puheenjohtajafoorumit ja tällä kerralla aiheena foorumissa oli suomalaisen jalkapallon ja futsalin strategian valmistelu Seurojen kokouksen päätettäväksi. Alueparlamentin osallistujat aktivoitiin vaikuttamaan ja antamaan evästyksiä strategiaan mm. Innoduel -työkalun avulla. Suomen Palloliiton toimintastrategia vuosille 2020 – 2024 lyödään lukkoon Seurojen kokouksessa Turun Logomossa 8.8.2020.

Eteläisen alueen alueparlamentin kokouksen esitysdiat löytyvät täältä >>

Kokouksen muistio on täällä >>