Richard Allen kouluttaa Palloliiton valmentajia nuorten EM-kisoissa

• Maajoukkueet

Kokenut englantilainen Richard Allen toimii Palloliiton talentti-, alue-, ja maajoukkuevalmentajien kouluttajana Vaasassa ja Seinäjoella pelattavissa alle 19-vuotiaiden poikien EM-kisoissa.

Pohjanmaalla pelattavat alle 19-vuotiaiden poikien EM-kisat ovat hyvä paikka kouluttaa Palloliiton valmentajia. Englantilainen Richard Allen opettaa suurilukuista ryhmää muutaman päivän ajan.

Allen on työskennellyt jalkapallon parissa useita vuosia. Hän vietti kahdeksan vuotta Englannin Valioliigassa pelaavan Tottenhamin rekrytointipäällikkönä ennen siirtymistään toisen maineikkaan lontoolaisseuran Queens Park Rangersin akatemiapäälliköksi. Siitä tie vei Englannin jalkapalloliittoon, jossa Allenin päätehtävä oli tunnistaa lahjakkaita pelaajia.

- Siellä työskentelin kolme vuotta aina viime joulukuuhun asti, kunnes sain jalkapallojohtajan paikan Loughborough'n yliopistosta, Allen kertoo.

Kyseinen yliopisto on yksi Englannin ja koko maailman arvostetuimmista paikoista, kun mietitään asiaa urheilun kannalta. Allen kuuluu talenttivalmennuksen johtaviin asiantuntijoihin Euroopassa ja on nyt ammentamassa oppiaan Pohjanmaalla.

- Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen kysyi, tulisinko tänne käymään ja auttamaan hiukan maajoukkue- ja aluevalmentajia miettimään lahjakkuuksien tunnistamista ja strategiaa, jolla tehdystä työstä saataisiin kaikki mahdollinen irti. Oli todella mukavaa tulla tänne ja viettää muutama päivä alle 19-vuotiaiden poikien kisoissa. Tämä on ollut todella hyvä tapa tarkkailla pelejä ja pelaajia koulutuksen kannalta.

Hän ei ole ensimmäistä kertaa Suomessa.

- Kun työskentelin Tottenhamissa, kävin peleissä Helsingissä ja Turussa. Eikös TPS ole sieltä? Siellä olin varmaan 10 vuotta sitten. Olen ollut Suomessa siis kahdesti, Allen hymyili.

Englannin jalkapalloliitto FA:n Talent ID Departmentin eli vapaasti Suomennettuna lahjakkuuksien tunnistamisosaston neljä vuotta sitten perustanut Allen on tyytyväinen Vaasassa kouluttamansa ryhmän osaamiseen ja asenteeseen.

- Tieto ja kokemus koulutushuoneissa on ollut fantastista. Hyvin vahvoja valmentajia, jotka haluavat kehittyä entistä paremmiksi, mikä on minusta tärkein asia. He ovat avoimin mielin ja toivon, että olen laajentanut heidän ajattelumaailmaansa ja auttanut heitä vähän, Allen kehui.

Tihinen avaa syitä siihen, miksi kutsui juuri Allenin opastamaan liiton valmentajia.

- Reilu vuosi sitten lähdimme tekemään suomalaisen jalkapallon identiteettiprosessia. Matkan varrella olemme muun muassa pohtineet suomalaisen jalkapalloperheen kesken, millaisilla arvoilla toimimme kentällä ja kentän ulkopuolella, millaista jalkapalloa haluamme pelata tulevaisuudessa ja millaisia pelaajia haluamme kasvattaa tulevaisuuteen. Tämän viikon koulutus on osa kyseistä prosessia, jotta yhteinen ymmärryksemme kasvaisi lahjakkuuden tunnistamisesta liiton ja seuravalmentajien välillä.

- U19 EM-lopputurnaus on oivallinen paikka kyseiseen teemakoulutukseen ja Richard Allen on Euroopan parhaimpia asiantuntijoita alallaan. Tämä on lähtölaukaus tavoitteellemme rakentaa eri osioita koulutuspolullemme lahjakkuuden tunnistamisen osalta, sillä pienenä futismaana meillä ei ole varaa menettää yhtäkään talenttia matkan varrella. Tärkeää on kärsivällisyyden lisääminen sekä pelaajien erilaisten taustojen ja kehitysvaiheiden huomioiminen. Alue-, maajoukkue- ja talenttivalmentajien yhteisten toimintatapojen ja vahvan verkoston kautta pystymme tukemaan paremmin nuorten pelaajien polkuja kansainvälisille kentille.

• Valmentajakoulutus
  • Valmentajat