Ratinan stadionilla valmistaudutaan huolella Kreikan kohtaamiseen

• Maajoukkueet

Huuhkajat kaatoi perjantaina UEFA Nations Leaguen ottelussa Tallinnassa Viron vieraissa upeasti 1-0 Teemu Pukin maalilla. Siirtymä siitä kotikentälle Suomeen on nopea, kun maanantaina Tampereen Ratinassa Suomi kohtaa Kreikan. Tapahtumajärjestelyt Tampereella etenevät kiivaina.

Työlista kansainvälisiin otteluihin on tapahtumajärjestelyjen osalta pitkä, ja onnistunut ottelutapahtuma edellyttää pitkäjänteistä valmistautumista.

- Tärkeintä on turvata niin yleisön kuin joukkueiden turvallisuus ja siihen valmistaudumme äärimmäisen huolellisen protokollan mukaan. UEFA luonnollisesti valvoo järjestelyjä ja lähettää oman delegaattinsa Suomeen, Palloliiton tapahtumapäällikkö Kalle Marttinen kertoo.

Lisäksi esimerkiksi palveluiden organisointi, joukkueiden asioiden hoito, kenttäolosuhteet ja yleisön saapuminen stadionille edellyttävät järjestävältä maalta huolellista ennakointia.

- Tavoitteena on kehittää ottelutapahtumaa jatkuvasti suomalaista jalkapalloyhteisöä paremmin palvelevaksi, ja siinä dialogissa yleisön ääni on kriittisen arvokas. Pyydämme ja saamme tapahtumistamme runsaasti asiakaspalautetta, johon perehdymme huolellisesti.

- Esimerkiksi yleisön saapumisen osalta analysoimme asiakasvirtoja ja tietojen pohjalta ennakoimme ruuhkapiikit- ja portit. Porttien ja sisääntulojen määriä on Kreikka-otteluun uudelleenarvioitu edellisen syyskuussa Tampereella pelatun Unkari-pelin tietojen pohjalta, Marttinen kertoo.

Takaisin katsomoon

Turvatarkastus porteilla ottaa aikaa, mutta on onnistuneen tapahtuman kannalta välttämättömyys.

- Ihmiset ovat nykyisin hyvin valveutuneita turvallisuusasioista ja saadun palautteen perusteella siitä on tullut myös kiitosta. Turvallinen tapahtuma on kaikkien osallistujien etu.

- Palveluiden osalta olemme lisänneet myyntipisteitä, myyjiä ja uudelleensijoitelleet myyntipisteitä. Syksyinen maanantai-ilta on myös pimeä, joten olemme satsanneet valaistukseen, Marttinen kertoo tehdyistä toimista.

Ratinan nurmen kunto puhutti, kun Huuhkajat kohtasi syyskuussa Unkarin.

- Siihen on saatu selkeä parannus. Tampereen kaupunki on osallistunut talkoisiin hienosti ja siirtänyt tapahtumia pois stadionilta. Olosuhdepäällikkömme Tero Auvinen on työskennellyt aktiivisesti olosuhteiden puolesta.

Palloliiton selkeä tavoite on parantaa yleisön viihtyvyyttä ottelutapahtumissaan. Suomi-Kreikka -ottelun palvelualue Ratinassa avataan maanantaina hyvissä ajoin ennen ottelun alkua kello 20.00. Yleisöä tapahtuma-alueella viihdyttää Uniklubin Jussi Selo. Maajoukkuemaskotit Helmi ja Bubi ovat myös paikalla moikkaamassa faneja.

- Huuhkajien ja itse ottelun näkemisen lisäksi pelipäivä on suomalaiselle futisyleisölle mahdollisuus kohdata pelin äärellä. Haluamme, että ottelutapahtumasta syntyy yleisölle hyviä muistoja ja katsomoon tekee mieli palata, Marttinen sanoo.

Nations Leaguen ottelu Suomi-Kreikka pelataan maanantaina 15.10. Tampereen Ratinan stadionilla kello 21.45 alkaen.

Osta liput >>

• Huuhkajat