Rantanen iloitsi voitosta – Väisänen löysi pelistä hyvää

• Jalkapallosarjat

HJK kaatoi lauantaina Saharassa pelatussa Suomen Cupin puolivälierässä PK-35 Vantaan jatko-ottelun jälkeen maalein 3-2.

HJK:n päävalmentaja Joonas Rantanen iloitsi joukkueen välieräpaikasta.

- Jaksoimme tänään tehdä 120 minuuttia töitä voiton eteen, vaikka pelissä oli vaikeita hetkiä. Tämä hitsaa meitä taas yhtenäisemmäksi joukkueeksi, Rantanen sanoi HJK:n sivuilla.

- Varsinkin toisella jaksolla ja jatkoajalla pidimme PK:n poissa vaarallisimmilta alueilta ja suojelimme omaa maaliamme laadukkaasti. Pelin edetessä löysimme vastustajan prässistä oikeat tilat, jonka seurauksena syntyi esimerkiksi meidän kolmas maali, Rantanen jatkoi.

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen oli luonnollisesti pettynyt tappioon, mutta pelillisesti hän löysi puolivälierästä useita hyviä asioita.

– Cupin peleissä millään muulla ei tietenkään ole merkitystä kuin tuloksella. Sen kannalta totta kai harmittaa pelaajien puolesta, sillä he tekivät hyvin töitä ja pelasimme yhden talven parhaista peleistämme. Ihan alkua lukuun ottamatta olimme kentällä se aktiivisempi osapuoli, Väisänen totesi vantaalaisten sivuilla.

– Pystyimme vahvaan pelaamiseen ja onnistuimme hyvin rikkomaan HJK:n pelaamista ja avaamista.  Pääsimme iskemään heidän virheisiinsä, mutta emme kyenneet hyödyntämään tilanteita ihan kunnolla. Omassa pelin avaamisessamme sen sijaan pääsimme hyvin HJK:n prässin ohi.

Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa onnistui pallollisessa pelissään pääsääntöisesti hyvin, mutta ratkaisupaikoille murtautuminen ei ole hänen mukaansa vielä helmikuussa täysin sulavaa. Samalla Väisänen kuitenkin myönsi HJK:n onnistuneen puolustuspelissään.

– Meillä oli hyvä ote pelistä ja pystyimme pitämään palloa paljon myös korkealla vastustajan alueella, mutta hyökkäyskolmanneksen pelaamisessamme on vielä kehitettävää. Saimme muutamia paikkoja, laukauksia ja palloja rangaistusalueelle, mutta viimeiset ratkaisut jäivät vähän vajaiksi. Korkeaan pallonhallintaamme nähden olisimme voineet olla hyökkäyspäässä tehokkaampia, Väisänen tuumi.

– HJK vetäytyi usein tosi syvälle ja puolusti tiiviisti oman maalinsa edustaa. He myös onnistuivat siinä ihan hyvin. Maalinteko ei ole helppoa, kun toinen joukkue puolustaa omaa aluettaan tiiviisti – se on yksi jalkapallon vaikeimpia osa-alueita.

PK-35 Vantaan riveistä löytyi myös yksilötasolla hyviä onnistumisia. Väisänen nosti esiin etenkin hienon ottelun keskuspuolustajana pelanneen Filippa Kilposen hyvät otteet. Nuori toppari on esittänyt talvikaudella hyviä otteita Punamustien alakerrassa.

– Filippa on talven aikana ottanut topparin tontin todella hyvin haltuunsa. Hän on todella varmaotteinen, hyvä pääpelissä, puolustaa hyvin eteenpäin ja osallistuu hyvin myös pelin avaamiseen. Filippa on omaksunut roolinsa hienosti, mikä näkyy sekä pallollisessa että pallottomassa pelaamisessa, Väisänen kehui.

Myös Punamustien kapteeni Saarinen sai pelin jälkeen kiitosta päävalmentajalta. Italiaan vaihto-opiskelun vuoksi muuttanut Saarinen palasi puolivälierää varten perjantaina Suomeen ja palaa heti sunnuntaina Torinoon.

– Joukkueen kapteeni toimi hienosti ja palasi tätä peliä varten Italiasta Suomeen. Sanna pelasi hyvän pelin pallollisena, pärjäsi hyvin prässin alla pienessä tilassa ja voitti paljon tilanteita, Väisänen kiitteli.

• HJK naiset
  • PK-35 Vantaa