Rantajalkapallosta Palloliiton alainen virallinen laji

• Jalkapallosarjat

Alkuvuodesta 2019 perustettu Suomen Rantajalkapallo ry ja Suomen Palloliitto ovat solmineet kaksivuotisen sopimuksen kansallisen rantajalkapallo-toiminnan organisoimisesta ja kilpailullisista järjestelyistä.

Tällä sopimuksella Suomen Palloliitto valtuuttaa Suomen rantajalkapallo ry:n järjestämään kilpailun Suomen mestaruudesta, nimeämään joukkueet kansainvälisiin seurajoukkueturnauksiin sekä organisoimaan Suomen maajoukkueen kilpailullisen toiminnan.

Suomen mestaruudesta pelataan kesäkuussa Kalajoen Hiekoilla 14.-15.06.2019, Beachfutis Finnish Openin yhteydessä. Suomen mestaruudet ratkaistaan naisten ja miesten osalta kilpasarjoissa, eli kilpasarjojen voittaneet joukkueet kruunataan virallisesti vuoden 2019 Suomen mestareiksi. Molempien sarjojen voittajat saavat osallistumisoikeuden vuoden 2020 seurajoukkueiden Euroopan Mestaruuskilpailuun Euro Winners Cupiin edustamaan Suomea seurajoukkuetasolla.

Suomen miesten rantajalkapallomaajoukkue on ilmoittautunut Euro Beach Soccer Liigaan kaudelle 2019. Suomen maajoukkue aloittaa pelinsä B-divisioonassa pelaamalla ensimmäisen karsintaturnauksen Italian Cataniassa 16.-18. elokuuta. Suomen lisäksi lohkoon 1 arvottiin Romania, Serbia ja Kreikka. Maajoukkuetoiminnan organisointi on käynnissä ja Suomen Rantajalkapallo ry kartoittaakin mahdollisia maajoukkuepelaajia SM-turnauksen yhteydessä Kalajoella.

Suomen rantajalkapallo ry toivottaa kaikki lajiaktiivit liittymään rohkeasti mukaan toimintaansa.

FC Baggio Euro Winners Cupissa

Rantajalkapallo on parhaillaan hyvin ajankohtaista, sillä suomalainen seura osallistuu ensimmäistä kertaa rantajalkapallon Mestareiden Liiganakin tunnettuun Euroopan seurajoukkueiden ykköstapahtumaan, kun FC Baggio on Suomen edustaja 2.-9.6.2019 Portugalin Nazaréssa järjestettävässä Euro Winners Cupissa.

FC Baggion vastustajiksi valikoituivat toukokuun alussa suoritetussa arvonnassa turnauksen isäntäkaupungin ACD O Sótão sekä Unkarin mestari GWP Cservy ja Alankomaiden mestari BS Egmond. Lohkojen jälkeen pelataan 32 parhaan joukkueen kesken mestaruudesta cup-muotoisesti. Joukkueen turnauksen edistymistä voi seurata osoitteessa www.fcbaggio.com tai www.beachsoccer.com.

Rantajalkapallo on FIFAn alainen laji, joten seurajoukkueiden kilpailuun pääsevät vain virallisten jalkapalloliittojen hyväksymät osallistujat. Vuonna 2019 osallistuminen tuli suomalaiselle seuralle mahdolliseksi, kun Palloliitto solmi yhteistyösopimuksen lajin aktiivien perustaman Suomen Rantajalkapallo ry:n kanssa.

FC Baggio on perustettu vuonna 2004 ja se on Kalajoki Beachfutis Finnish Openin sarjojen menestynein joukkue neljällä mestaruudella.

Joukkueen kokoonpano on:

Joona Tiira
Miika Tiira

Lisätietoja:
Timo Huttunen, apulaispääsihteeri, Palloliitto, [email protected], +358 408 235 270
Risto Lätti, puheenjohtaja, Suomen Rantajalkapallo ry, [email protected], +358409329520

• rantajalkapallo